مقالات

پمپ‌ های استخر تک سرعته، دو سرعته و متغیر

پمپ‌ های استخر تک سرعته، دو سرعته و متغیر

به طور کلی می توان گفت پمپ استخر، قلب استخر شماست و بخش مهمی از تجهیزات استخر است که وظیفه ی آن تمیز نگه داشتن استخر است. پمپ استخر سیرکولاسیون استخر را حفظ کرده و مطمئن می شود تمام آب استخر به طور منظم از فیلتر عبور می کند. از نظر مصرف برق، پمپ استخر بیشترین مصرف را نسبت به مابقی تجهیزات دارد. اما در بازار پمپ های استخری دیگری هم هستند که مصرف برقی کمتری دارند اما از لحاظ هزینه گران ترند. پمپ های استخر در سه نوع تک سرعته، دو سرعته و پمپ های استخری با سرعت متغیر موجود می باشد که شما برای خرید می توانید از بین آنها بهترین انتخاب را داشته باشید.

دانستنی هایی از پمپ استخر

اولین و ساده ترین پمپ استخر، یک پمپ بسیار ساده و تک سرعته بوده است. شما آن را روشن کرده و شروع به کار می کند و در سرعت پمپاژ آن تغییری ایجاد نمی شود. این نوع پمپ یا خاموش است یا روشن و حالت دیگری ندارد و بسیار اقصادی می باشد. در ادامه ی مطلب دانستنی هایی از انواع پمپ ها وجود دارد که گفتن آنها خالی از لطف نیست. یک پمپ تک سرعته استخر هزینه انرژی شما را افزایش داده و از هر وسیله ی دیگری انرژی مصرف می کند. البته ناگفته نماند با گذر زمان انواع پمپ استخر با انرژی های بهتری ساخته شده اند. امروزه با استفاده از پمپ های مدرن می توانید 40% تا 90% برق کمتری نسبت به پمپ تک سرعته استفاده کنید، اینگونه در مصرف برق صرفه جویی کنید.

سه نوع پمپ امروزی عبارتند از :

  • تک سرعته: فقط روشن یا خاموش شده و حالت دیگری ندارد.
  • دو سرعته: این نوع پمپ ها را می توان روی سرعت کامل، متوسط و خاموش تنظیم کرد.
  • سرعت متغیر: صفحه شماره گیری یا دیجیتال می تواند دقیقاً هر سرعتی را بین بیشترین سرعت و خاموش تنظیم کند.

پمپ های استخر یکی از مهم ترین تجهیزات استخر می باشد، این پمپ آب استخر را به سایر تجهیزات استخر مانند کلرزن، فیلتر و سیستم گرمایش می رساند. با انجام این کار، نقش غیرمستقیم اما بسیار مهم  در پاکسازی، فیلتر کردن و گرم شدن آب دارد. علاوه بر این، گردش آب را آسان می کند، که توزیع یکنواخت مواد شیمیایی را در سراسر آب استخر تضمین کرده و از رشد جلبک ها و باکتری ها جلوگیری می کند و در حذف زباله ها از آب کمک می کنند. می توانید با مقایسه ی پمپ‌ استخر تک سرعته، دو سرعته و متغیر انتخاب درستی داشته باشید.

پمپ‌ های استخر تک سرعته، دو سرعته و متغیر

پمپ استخر تک سرعته

پمپ استخر تک سرعته، پمپ استخری قدیمی اما امتحان شده است. بااینکه پمپ های امروزی بسیار مدرن و بهتر هستند و عمکرد قوی تری دارند اما بعضی از افراد این نوع پمپ را ترجیح می دهند. این پمپ مانند نامش تک سرعته می باشد و قیمت به صرفه و ارزانی دارد. رتبه بندی پمپ ها بر اساس اسب بخار است.

برای استخرهای که ابعاد کمتری دارند، می توان از پمپ هایی با قدرت کمتر از 3 اسب بخار، استخرهای مسکونی، از پمپ هایی در محدوده 3-5 اسب بخار و استخرهای تجاری که بسیار بزرگتر از استخرهای مسکونی هستند و کاربردهای منظم تری دارند می توان از پمپ هایی تا 20 اسب بخار استفاده کرد. یکی از المان های بسیار مهم مقدار اسب بخار مهم ترین عامل در میزان انرژی مصرفی یک پمپ تک سرعته است، یعنی هرچه اسب بخار بیشتر نیاز به انرژی بیشتری دارد. از آنجایی که این پمپ ها فقط با یک سرعت کار می کند، گزینه صرفه جویی در انرژی را ندارد.

پمپ تک سرعته قیمت مناسب و ارزانی دارد. اما با این حال، علیرغم هزینه های اولیه کمتر در مقایسه با پمپ های دیگر، استفاده منظم از این پمپ ها می تواند منجر به افزایش سرسام آور قبض آب و برق شما شود. در بخش تعمیر و نگهداری، پمپ های استخر تک سرعته بهترین نوع پمپ هستند زیرا طراحی آنها ساده است که نگهداری آنها را آسان تر می کند.

مزایای پمپ های استخری تک سرعته :

  • هزینه ی تعمیر اولیه پایین
  • گزینه های مختلف اسب بخار
  • سازگاری بالا با استخرهای مسکونی و تجاری
  • نگهداری آسان و به صرفه

معایب پمپ های استخری تک سرعته :

مصرف برق بسیار زیاد

پمپ استخر دو سرعته

این نوع پمپ استخری در مقایسه با پمپ استخر تک سرعته عملکرد بالاتری دارد. به روش پمپ های تک سرعته کار می کند، البته بااین تفاوت که دو تنظیم دارد : تمام سرعت و نیمه سرعت. نیم سرعت بازدهی را بالاتر می کند و در انرژی و مصرف برق صرفه جویی می کند. پس می توان گفت نه تنها یک گزینه مناسب است، بلکه مقرون به صرفه تر است.ترفند این پمپ قانون گردش آهسته و ثابت آب استخر است. با چرخش آهسته آب، اصطحکاک کاهش می یابد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در انرژی می شود. نیروی کمتری برای حرکت آب مورد نیاز است. وقتی دور در دقیقه پمپ استخر خود را 50 درصد کاهش می دهید، بیش از 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید. بنابراین، با استفاده از گزینه نیم سرعت می توانید بین 50 تا 75 درصد در هزینه انرژی صرفه جویی کنید.

یکی دیگر از مزایای پمپ دو سرعته این است که آب را بهتر تمیز می کند. اغلب صاحبان خانه ها به جای اینکه پمپ را با سرعت کامل برای مدت زمان کوتاه تری روشن کنند، پمپ دو سرعته را با نیم سرعت 24/7 اجرا می کنند. آب آهسته تر از طریق فیلتر حرکت کرده و فیلتراسیون بهتری ایجاد می کند. همچنین پمپ در نیم سرعت بسیار کم صداتر است. تنها زمان استفاده از سرعت کامل می توان گفت زمانی است که از آبگرمکن استفاده می کنید که به جریان آب زیاد نیاز دارد یا زمانی که استخر را جارو می کشید.

پمپ استخر با سرعت متغیر

این نوع پمپ با سرعت متغیر، گران ترین پمپ برای خرید است. اما اگر از لحاظ هزینه برق و انرژی بخواهیم با پمپ های دیگر مقایسه کنیم، صرفه جویی در انرژی معمولاً هزینه اولیه را در یک تا دو سال جبران می کند. یک پمپ با سرعت متغیر به راحتی می تواند مصرف انرژی را تا 90 درصد در مقایسه با پمپ تک سرعته کاهش دهد.

پمپ های استخر با سرعت متغیر دارای پیشرفته ترین تکنولوژی هستند. آنها معمولاً دارای تنظیمات نرخ جریان متفاوتی مانند کم، متوسط ​​و زیاد هستند. تنظیم بالا برای شرایطی که نیاز به فیلتر کردن مواد شیمیایی دارید بهترین است. در ساعات اوج مصرف انرژی، می توانید تنظیم کم را روشن کنید. این پمپ ها به طور قابل توجهی گران تر از پمپ های تک سرعته و دو سرعته هستند. با این حال، در دراز مدت، آنها مقرون به صرفه تر هستند.

بهترین مزایای این پمپ می توان به این مورد اشاره کرد، یک پمپ با سرعت متغیر را می توانید دقیقاً به دور دقیقی که برای حفظ سرعت حرکت آب خود نیاز دارید تنظیم کنید. علاوه بر این، پمپ های دور متغیر از موتور کارآمدتری استفاده می کنند. پمپ‌های سرعت متغیر از یک موتور آهنربای دائمی استفاده می‌کنند، که بسیار کارآمدتر است و نویز، گرما و لرزش بسیار کمتری ایجاد می کند. از آنجایی که آنها خنک تر کار می کنند و لرزش کمتری دارند، اجزای داخلی پمپ با سرعت متغیر می توانند بسیار بیشتر از پمپ های دیگر دوام بیاورند و به صرفه جویی طولانی مدت کمک کنند. در حالی که فناوری پیشرفته موجود در پمپ های استخری با سرعت متغیر آنها را قدرتمندتر می کند، قطعات و اجزای آن گران هستند، بنابراین تعمیر آنها در مقایسه با پمپ های تک سرعته و دو سرعته زمان بیشتری می برد.

مزایای پمپ های استخری با سرعت متغیر :

  • توانایی بالا برای جابجایی بین سرعت های مختلف
  • ویژگی های هوشمند
  • سر و صدای کم و محدود
  • انرژی مصرفی بسیار کم

معایب پمپ های استخری با سرعت متغیر :

  • هزینه های اولیه بیشتر نسبت به پمپ های تک سرعته و دو سرعته
  • قطعات بسیار گران قیمت
  • تعمیر و نگهداری این پمپ در مقایسه با پمپ های معمولی سخت تر است.

 

خرید بهترین و مناسبترین پمپ

خرید پمپ های استخری شما با توجه به توانایی یا تمایلتان برای صرف هزینه های اولیه برای پس انداز طولانی مدت تعیین می شود. میزان صرفه جویی و زمان پرداخت برای پمپ های مختلف نیز به عوامل مختلفی مانند میزان استفاده از استخر و هزینه برق در محل شما بستگی دارد. اگر از استخر خود برای فصل طولانی تر یا در تمام طول سال استفاده می کنید، دوره پرداخت کوتاه تری نیز خواهید داشت. در مکان‌هایی که هزینه‌های انرژی کم و فصل‌های کوتاه شنا دارند، صرفه‌جویی کمتری خواهد داشت و جبران هزینه‌های اضافی پمپ‌های گران‌تر زمان بیشتری می‌برد.

و برعکس در آب و هوایی که استخرها بیشتر در ماه‌های گرم‌تر استفاده می‌شوند، مانند گرجستان، زمان بازده پمپ دو سرعته به طور متوسط ​​حدود 12 ماه است. برای یک پمپ با سرعت متغیر، ممکن است ۲۴ ماه طول بکشد تا پس‌اندازی برابر با هزینه اضافی پمپ استخر جمع شود. با این حال، هنگامی که تفاوت قیمت را جبران کردید، پس انداز ادامه می یابد و می تواند چشمگیر باشد. بنابراین، اگر توانایی مالی دارید، نصب یک پمپ گران‌تر قطعا در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌تان می‌شود.

شما برای تمیز کردن، تعمیرات و مشاوره می توانید با پولاب تجهیز در ارتباط باشید. اگر در مورد اینکه کدام پمپ استخر برای شما بهتر است سؤالی دارید، با ما تماس بگیرید و ما سعی می کنیم به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *