مقالات

انواع تجهیزات ضدعفونی استخر : از کلر تا سیستم‌های UV

انواع تجهیزات ضدعفونی استخر : از کلر تا سیستم‌های UV

بررسی انواع تجهیزات ضدعفونی استخر و پاکسازی آب استخر دیگر محدود به کلرزنی نیست. امروزه علاوه بر کلر و استفاده از دستگاه کلرزن، از تکنیک های مختلف پیشرفته و بدون کلر مانند اشعه ماوراء بنفش (UV)، ازن زن و غیره برای تصفیه و نظافت استفاده می کنند. تمام این تکنیک های تصفیه و پاکسازی آب، آب کاملاً بدون مواد شیمیایی را ارائه می دهند. این منجر به تمیز کردن و نگهداری بدون خطر آب استخر می شود. با این حال، از آنجایی که هر سه روش تصفیه آب عالی را ارائه می دهند، انتخاب یکی از این روش ها ممکن است گیج کننده باشد. هر سه تکنیک دارای مجموعه ای از مزایای خاص خود هستند که ثابت شده است که در پاکسازی آب استخر مفید هستند. این پست با معرفی و مقایسه هر سه تکنیک در جنبه‌های مختلف، ازن در مقابل یونیزرها در مقابل UV را مورد بحث قرار می‌دهد.

اهمیت ضدعفونی کردن استخر

استخرهای شنا برای تفریحات خانوادگی، فعالیت بدنی و آرامش فوق العاده هستند، اما ممکن است به عنوان محل پرورش باکتری ها و ویروس ها نیز عمل کنند. آب استخر باید ضد عفونی شود تا بالاترین سطح خلوص آب حفظ شود. ضد عفونی آب برای حفظ ایمنی و سلامت استخر شما بسیار مهم است. ضدعفونی کردن فرآیند خلاص شدن از شر میکروب های خطرناکی است که می تواند منجر به بیماری و ‘گاهامرگ و میر می شود. این یک جزء مهم در نگهداری استخر است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. به دلایل مختلف، ضدعفونی کننده استخر ضروری است.

محیط بهینه برای رشد باکتری ها و میکروب ها را می توان در آب استخرها یافت. محیط استخر برای رشد و نمو میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها و جلبک ها مناسب است. میکروارگانیسم ها می توانند به راحتی در محیط گرم و مرطوب رشد کرده و پخش شوند. اگر آب به درستی ضد عفونی نشود تا باکتری های خطرناک از آن حذف شود، شناگران سالم ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. علاوه بر این، استفاده از انواع تجهیزات ضدعفونی استخر به جلوگیری از بیماری های منتقل شده از طریق آب کمک می کند. استخری که به اندازه کافی تمیز نشده باشد می تواند به سرعت به محل پرورش پاتوژن هایی مانند اشریشیا کلی و کریپتوسپوریدیوم تبدیل شود. اسهال، بثورات و عفونت گوش برخی از شایع ترین علائم بیماری های منتقله از راه آب هستند.

اشعه ماوراء بنفش (UV)

ضدعفونی کردن آب استخر با اشعه ماوراء بنفش (UV) در بین انواع تجهیزات ضدعفونی استخر، تکنیکی است که از اشعه ماوراء بنفش / اشعه ماوراء بنفش برای ضد عفونی کردن آب استفاده می کند. اشعه UV با طول موج 200-300 نانومتر به سمت استخر هدایت می شود. اشعه ماوراء بنفش به طور مصنوعی توسط یک لامپ UV تولید می شود و به DNA میکروارگانیسم ها نفوذ کرده و از بین می برد. اگرچه ضدعفونی آب با UV ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، اما باید مطمئن شوید که مؤثرترین راه‌حل را برای ضدعفونی کردن آب انتخاب می‌کنید. پاتوژن های خاصی مانند کریپتوسپوریدیوم وجود دارد که در واقع مقاوم به کلر هستند، اما می توانند با تصفیه آب UV ضد عفونی شوند. این به این دلیل است که ضدعفونی آب UV یک فرآیند فیزیکی است که هم زمان، هم هزینه و هم فضا موثر است!

اگرچه ضدعفونی آب با اشعه ماوراء بنفش جایگزین مطمئن تری برای ضدعفونی با کلر است، تجهیزات ضد عفونی کننده UV نیز باید با احتیاط استفاده شوند. خطرات کم است، اما همیشه باید اطمینان حاصل کنید که یک برنامه ایمنی در محل دارید که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای اشعه ماوراء بنفش و خطرات الکتریکی را کاهش می دهد.
هنگام محاسبه هزینه های روش ضد عفونی UV خود باید به چرخه عمر آن نگاه کنید که شامل راه اندازی، نگهداری، هزینه های جاری و جایگزینی می شود. این به شما امکان می دهد تا به مقرون به صرفه بودن راه حل جدید ضد عفونی آب خود نگاه کنید. از مزیت هایی که UV را به یک جایگزین ارزان تر تبدیل می کند این است که ضد عفونی آب UV می تواند در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد، در حالی که زمان ماند برای کلر بسیار بالاتر است.

ضدعفونی کننده های UV کاملا ایمن هستند. پوشش پلیمری با ضربه بالا که نورهای فرابنفش را در خود جای داده است، سخت است. UV هرگز به استخر نفوذ نمی کند زیرا نمی تواند از محفظه استریلیزاسیون خارج شود یا فرار کند. اشعه ماوراء بنفش دوستدار محیط زیست ترین راه حل برای نظافت استخر است زیرا یک فرآیند فیزیکی است تا شیمیایی. هیچ پیامد طولانی مدتی وجود ندارد که برای مردم، حیوانات، گیاهان، آبزیان یا محیط زیست بد باشد.

ازن زن

در این تکنیک از تزریق ازن یا دستگاه هایی به نام ازناتور استفاده می شود. این دستگاه ها ازن (O3) را در یک چرخه دوره ای به آب استخر تزریق می کنند. ازن گونه ای از اکسیژن است که به عنوان یک عامل اکسیداسیون موثر در آب عمل می کند. تصفیه آب ازن یک روش پیشرفته و عالی است که خطر انتقال بیماری را کاهش می دهد و لذت شما را از شنا در انواع استخرها افزایش می دهد. شناگران و آلاینده های محیطی از عوامل اصلی آلودگی آب استخرها هستند. ازن (O3) ایمن ترین و موثرترین روش برای ضد عفونی کردن آب استخر است. هم استخرهای عمومی، تجاری یا خانگی تازه ساخته شده و هم استخرهایی با سایر سیستم های فیلتراسیون می توانند از ژنراتورهای ازن استفاده کنند.

اوزون زن استخر، یک راه کارآمد برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌هایی که می‌توانند منجر به عفونت‌های ناشی از آب شوند، استفاده از ازن، یک اکسید کننده قوی است. با تبدیل اکسیژن موجود در هوا به گاز ازن که متعاقباً به آب تزریق می شود، ازن مولدهای ازن تولید می کنند. آب در اثر اکسید شدن گاز ازن و از بین رفتن ناخالصی ها تمیز و شفاف می شود. بر خلاف ضدعفونی‌کننده‌های معمولی مانند کلر، که می‌تواند محصولات خطرناکی از خود به جای بگذارد، ازن به سرعت به اکسیژن تجزیه می‌شود.

با استفاده از ازن برای دور نگه داشتن کلر از استخر و ایجاد محیطی سالم تا حد امکان، می توان کیفیت آب استخر را افزایش داد. اگر از یک ژنراتور ازن استفاده کنید استخر شما تمیز خواهد ماند و به دوز ضربه کمتری نیاز دارد.

مزایای ژنراتور ازن استخر

بر خلاف کلر که بقایایی مانند تری هالومتان، کلرامین و غیره از خود به جای می گذارد، ازن هیچ محصول سمی یا خطرناکی ندارد. یک مولد ازن می تواند به طور قابل توجهی کیفیت آب استخر را بهبود بخشد و آب ایمن، تمیز، درخشان و شفاف بدون عوارض جانبی را ارائه دهد. ازن که یک اکسید کننده قوی است، انواع میکروب ها را از بین می برد و از تجمع لجن های چرب روی دیواره های استخر جلوگیری می کند. ژنراتورهای ازن می توانند ابزار مفیدی برای تمیز و ایمن نگه داشتن استخرها، پارک های آبی و آب اسپاها باشند. برای تضمین بالاترین سطح کیفیت و ایمنی آب، آنها باید همراه با سایر تکنیک های تصفیه آب از جمله فیلتراسیون و آزمایش معمول آب استفاده شوند.

  • کاهش زمان استفاده از ازن
  • استفاده در  انواع استخرها
  • سرعت بالای پخش شدن در آب
  • از بین بردن بوی استخر
  • ضدعفونی قوی
  • کاهش مصرف مواد شیمیایی
  • شفافیت آب بهبود یافته
  • تعمیر و نگهداری کم
  • سازگار با محیط زیست

یونیزاسیون

برای این منظور از یونیزه کننده های مجهز به الکترودهای مس-نقره استفاده می شود. آنها معمولاً در خط استخر لوله کشی می شوند. این دستگاه ها با عبور جریان الکتریکی یون مس تولید می کنند. این یون‌های مس ساختار آنزیمی سلول را مختل می‌کنند، جایی که به سرعت سیستم حمایت از حیات سلول را غیرفعال می‌کنند و از دریافت غذای آن‌ها جلوگیری می‌کنند. یونیزاسیون یک روش بسیار موثر برای تصفیه آب بدون کلر است. ثابت شده است که یونیزاسیون برای ضد عفونی آب در برابر آلاینده های آلی مانند باکتری ها، انگل ها، میکروب کش ها و غیره موثر است. این تکنیک همچنین به کاهش باقی مانده آلاینده های شیمیایی مانند کلر، برم و آلاینده های معدنی محلول مانند آهن، سولفات و غیره کمک می کند.

کلریناتور آب نمک برای استخرها

کلریناتور آب شور با الکترولیز نمک با خلوص بالا کلر تولید می کند که آب استخر شما را ضد عفونی می کند. بسیاری از مردم استفاده از آنها را برای حفظ کیفیت آب استخر خود آغاز کرده اند زیرا به شدت تعداد و تنوع مواد شیمیایی مورد نیاز برای استفاده در استخر را به حداقل می رساند.

کلریناتور نمک وسیله ای است که در استخرها برای ایجاد آب شور و کالری سنج استفاده می شود. انرژی الکترولیز نام جمعی برای فرآیندهای شیمیایی است که نمک و کلر ایجاد می کنند. روش دقیق به شرح زیر است: با عبور آب شور از سلول نمک الکتریکی، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که کلر، هیدروژن و هیدروکسید سدیم تولید می کند. در حالی که الکترولیز انجام می شود، نمک تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرد که منجر به هیپوکلریت سدیم و هیپوکلرو اسید می شود. تمام مواد موجود در ترکیبات حاوی کلر. بنابراین، کلریناتور نمک در واقع بدون کلر نیست. با این حال، در این مورد، کلر بی ضرر، سالم بوده و روی پوست تاثیری نخواهد داشت.

کلر معمولاً به عنوان یک ضدعفونی کننده برای حفظ استخرها و جلوگیری از تجمع کلرامین استفاده می شود. انواع مختلفی از نمک وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد، از جمله نمک استخراج شده و نمک تبخیر شده. دستگاه کلریناتور نمک از یک فرآیند ساده برای تولید کلر بدون ایجاد مقدار قابل توجهی ضایعات کلر خشک یا سایر مسائل استفاده می کند. در نتیجه تثبیت کننده های آب استخر نیازی به افزایش ندارند. کلر آب را ضد عفونی می کند تا آن را تمیز نگه دارد. مقدار مشخصی آب شور باید در استخر تولید شود. این نمک سپس به مرحله الکترولیز فرآیند می‌رود که می‌تواند کلر ایجاد کند. مرحله یک فرآیند احیا کننده یا برگشتی در آب شور و کلر است. بنابراین این مرحله بدون افزودن مجدد مواد شیمیایی بیشتر به استخرها تاثیر خوبی می دهد. این بدان معنی است که این کار باعث ایجاد بوی شدید کلر در استخر نمی شود.

به سادگی نمک اضافه کنید و سلول نمک را هر 3 تا 5 سال یکبار تعویض کنید. برای حفظ شرایط مطلوب، سختی کلسیم باید زیر 2000 پی پی ام و سطح نمک بین 2000 تا 3000 پی پی ام باشد. این امر منجر به یک اثر آب شفاف و شفاف از کلریناتور نمک می شود، حتی اگر از ضد عفونی کننده اضافی آب استفاده نشود. حفظ شوری بسیار مهم است. تولید نمک به صورت خودکار در این کلریناتور نمک انجام می شود. این یک روش بهداشتی عملی تر با یک سیستم پایدار با این نگهداری ساده ارائه می دهد. مزیت دیگر این است که کلریناتورهای نمکی فقط مقدار کمی نمک تولید می کنند و به حفظ سطح مناسب نمک در آب استخر کمک می کنند.

مصرف انرژی از مزایای کلریناتورهای نمکی است. این به این دلیل است که استفاده از نمک فقط مقدار کمی الکتریسیته مصرف می کند. انرژی 75 ولتی که کلرساز نمک مصرف می کند آن را تامین می کند. سطوح کلر به طور خودکار کنترل و نظارت می شود تا از سطوح بهینه اطمینان حاصل شود. در نتیجه، می تواند ضدعفونی کننده خودکار را نیز ایجاد کند. هر پنج سال یکبار، سلول نمکی باید تعویض شود.

مقایسه روش های ضدعفونی کننده با یکدیگر

اکنون که با انواع تجهیزات ضدعفونی استخر، آشنا شدید، می توانیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. مقایسه سیستم ضدعفونی استخر UV در مقابل ازن و یونیزر بر اساس چند فاکتور مشترک انجام شود.

تجهیزات مورد نیازانواع تجهیزات ضدعفونی استخر، برای ازن زنی یا ازن مولد با تزریق ونتوری یا ازناتور UV خطی است. در هر کدام از این کاربردها، هر بار که پمپ استخر کار می کند، ازناتور کار می کند.
یونیزاسیون دارای یک واحد کنترل کننده الکترونیکی با یک سلول جریان درونی حاوی الکترودهای مس است. می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که در سطوح متناوب کار کنند یا زمانی که پمپ کار می‌کند کار کنند. یونیزه کننده های خورشیدی خیلی ضعیف هستند و باید از کلر استفاده کنند و در این وبلاگ مورد بحث قرار نمی گیرند. سیستم های UV معمولاً به صورت خطی لوله می شوند و به طور مداوم روشن می مانند حتی اگر آب جریان نداشته باشد.

ازن یک عامل اکسید کننده است که می تواند مواد آلی را با کارایی بالاتر در مقایسه با کلر اکسید کند. در حالی که کلر طعم و بو را اضافه می کند در حالی که ازن زنی این کار را نمی کند. با این حال، باقیمانده ازن بسیار کوتاه است و باید دائما اضافه شود. یونیزاسیون می تواند اکثر مواد شیمیایی مورد استفاده در نگهداری استخرها را کاهش داده یا از بین ببرد. بر خلاف هالوژن های کلر و برم، دما و نور خورشید باعث شکسته نشدن آن می شود و در مقایسه با هر محصولی که در صنعت استفاده می شود، ماندگاری بیشتری دارد.
سیستم های UV موثرتر از کلر هستند. با این حال، هیچ باقیمانده ای برای رسیدگی به آنچه در استخر شما رشد می کند وجود ندارد و باید با سایر روش های بهداشتی استفاده شود. استفاده از آن همراه با کلر بسیار محبوب است زیرا اشعه ماوراء بنفش محصولات جانبی مانند کلرامین ها را تجزیه می کند.

ازن زنی، DBP ها مانند آلدئیدها، کتون ها و غیره را به عنوان محصولات جانبی تشکیل می دهد. تنها موارد مربوط به استخرها برومات ها هستند (در صورت وجود برمید) که به سختی حذف می شوند. یونیزاسیون هیچ محصول جانبی مضری ایجاد نمی کند. ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش هیچ گونه DBP مضری را تشکیل نمی دهد. کلرزنی و کلرزنی آب نمک می تواند تری هالومتان ها (THM)، آلی کلر و کلرامین ها را ایجاد کند.

نتیجه گیری

انواع تجهیزات ضدعفونی استخر، برای شما مزایای زیادی دارد. مقرون به صرفه، ایمن، سالم، ساده و زمان کمتر نگهداری به داشتن استخری سالم کمک می کند. شما حق دارید در استخرهای خودایمنی و سلامت مورد نیاز را داشته باشید. هنگامی که از استخرهای عمومی با جمعیت بالا استفاده می  کنید، بدون شک استفاده از انواع تجهیزات ضدعفونی استخر ایمنی و  سلامت شما را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *