مقالات

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر و حفظ یک محیط شنای تمیز و سالم برای ایمنی و لذت استفاده کنندگان از استخر ضروری است. یکی از مهمترین تجهیزات استخر در دستیابی به این امر فیلتر استخر است. فیلترهای استخر با حذف آلاینده‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر از آب، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آب دارند.

استخر بدون فیلتر، باکتری ها و کثیفی ها در استخر شنا باقی می ماند. این امر پس از آن به سرعت استخر شما را به جای یک محیط سالم به محل پرورش بیماری ها تبدیل می کند. این چیزی است که قطعا باید از آن اجتناب کنید!

بیماری های ناشی از آب آلوده استخر

بیماری های منتقله از طریق آب توسط پاتوژن هایی مانند باکتری ها، ویروس ها و تک یاخته ها ایجاد می شوند که می توانند در آب های آلوده رشد کنند. بیماری های متداول ناشی از آب عبارتند از:

  • کریپتوسپوریدیوز: توسط انگل کریپتوسپوریدیوم ایجاد می شود و منجر به علائم گوارشی می شود.
  • ژیاردیازیس: توسط انگل ژیاردیا ایجاد می شود و همچنین باعث مشکلات گوارشی می شود.
  • بیماری لژیونرها: ناشی از باکتری لژیونلا و در نتیجه پنومونی شدید.
  • عفونت های E. coli: ناشی از باکتری اشرشیاکلی است که منجر به اسهال و درد شکم می شود.

فیلترهای استخر برای به دام انداختن و حذف آلاینده ها از آب طراحی شده اند و به شفافیت و ایمن ماندن آب استخر برای شناگران و از ویروس ها و باکتری ها اطمینان حاصل می کنند. سه نوع اصلی فیلتر استخر وجود دارد:

  • فیلترهای شنی: فیلترهای شنی محبوب ترین و با کیفیت ترین روش برای تمیز کردن استخر شنا هستند. علاوه بر این، فیلترهای شنی قادرند مقدار زیادی از آب استخرهای شنا را در مدت زمان کوتاهی فیلتر کنند. این امر فیلتراسیون خوب و همچنین ضد عفونی خوب استخر را فراهم می کند.
    • هنگام عبور آب از ماسه برای به دام انداختن ذرات استفاده کنید.
    • در از بین بردن زباله های بزرگ و برخی میکروارگانیسم ها موثر است.
    • برای تمیز کردن محیط فیلتر به شستشوی معکوس نیاز دارید.
  • فیلترهای کارتریج: یک استخر با فیلتر کارتریج از کارتریج های فیلتر برای فیلتر کردن آب استفاده می کند. فیلترهای کارتریج برای استخرهای شنای کوچکی که نیاز به نگهداری زیادی ندارند، ایده آل هستند، اما دارای معایبی نیز هستند و خود نیاز به نگهداری بیشتری دارند. به همین دلیل، آنها به ندرت برای استخرهای بزرگ استفاده می شوند.
    • برای فیلتر کردن آب از کارتریج پلیسه دار استفاده کنید.
    • ذرات کوچکتر از فیلترهای شنی را جذب کنید.
    • تمیز کردن و نگهداری آسان با شستشوی کارتریج.
  • فیلترهای زمین دیاتومه (DE):
    • از پودر ریز ساخته شده از دیاتومه های فسیل شده استفاده کنید.
    • قادر به گرفتن ذرات بسیار کوچک از جمله باکتری ها و تک یاخته ها است.
    • به تمیز کردن منظم و جایگزینی پودر DE نیاز دارید.

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر

فیلتراسیون استخر نقش مهمی در حفظ آب تمیز و ایمن و جلوگیری از نشر بیماری های استخر دارد. این ارگانیسم تنها با مواد ضدعفونی کننده از بین نمی رود و برای جلوگیری از عفونت باید از فیلتراسیون استفاده شود. فرآیند فیلتراسیون بسیار ساده است: آب از استخر از طریق خروجی ها و سیستم برداشت آب سطحی کشیده می شود و به بالای فیلتر هدایت می شود. آب از میان فیلترها، معمولاً ماسه، عبور می کند که آلاینده ها و آلودگی ها را به دام می اندازد. سپس آب تصفیه شده از سایز تجهیزات استخر عبور کرده و در دام می افتد.

حفظ آب شفاف استخر برای ایمنی کاربر ضروری است. اگر شفافیت آب کمتر از حد تعیین شده باشد، باید یک برنامه اقدام اضطراری وضع شود و استخر تا زمانی که شفافیت به حد قابل قبولی برسد، پاکسازی شود. شفافیت آب استخر باید به طور مداوم کنترل شود تا کدورت یا وجود مواد کلوئیدی یا ذرات معلق، شفافیت آب استخر را کاهش یابد. شناسایی منبع کدورت اضافی برای اصلاح موثر مهم است. این می تواند آلودگی ناشی از استفاده کنندگان، آلودگی خارجی، گردش آب ناکافی یا ضد عفونی، یا استفاده نادرست از مواد شیمیایی تصفیه آب باشد. فیلتراسیون کافی و شستشوی معکوس، همراه با انعقاد، محتمل ترین راه حل ها هستند.

روش کار فیلتر استخر چگونه است؟

روش کار فیلتر آب استخر به این صورت است که آب را از استخر از طریق پمپ استخر می مکد. این فیلتر آلاینده ها و ذرات را به دام می اندازد و نگه می دارد. آنها را در داخل فیلتر تمیز می کنند و سپس به داخل استخر هدایت می کند.
اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر، بسیار بالاست و هنگامی که در مرحله ساخت و ساز هستید، باید نوع فیلتری را که می خواهید استفاده کنید، را تعیین کنید. توجه داشته باید که هر نوع فیلتر دارای معایب و مزایایی است و هر کدام دارای قیمت متفاوت، عمر مفید و جنبه های تمیز کردن منحصر به فرد هستند. متخصصان استخر، به شما خواهند گفت که چند ساعت در روز باید فیلتر استخر خود را اجرا کنید تا حداقل یکبار به طور کامل آب استخر تصفیه شود. این بدان معناست که هر قطره آب از استخر شما از طریق سیستم تصفیه عبور می کند، تمیز می‌شود و به داخل استخر بازگردانده می‌شود. برای تمیز بودن و عاری از باکتری‌ها بودن آب استخر، وجود فیلتر استخر بسیار مهم است. برای اطمینان از تمیز بودن آب استخر، مدت زمان کارکرد پمپ و فیلتر استخر دارای اهمیت بالایی است.

یک استخر بدون فیلتر استخر تمیز به خوبی کار نمی کند. این بخش مهمی از عملکرد کلی شما از یک استخر است. خاک و زباله نه تنها راه خود را به استخر باز می کند، بلکه در استخر شنا بدون فیلتر استخر باقی می ماند. بیماری ها و پتانسیل رشد جلبک ها در آب ممکن است بدون فیلتراسیون مناسب رخ دهد. اگر آب کدر به نظر برسد، می توانید یک استخر با گردش ضعیف را شناسایی کنید. آبی که در فیلتر به گردش در می آید از کفگیرهای شما یا زهکش اصلی در پایین استخر می آید. هدف آنها این است که زباله ها و باکتری ها را از طریق لوله های برگشت به فیلتر بکشند.

نگهداری از فیلترهای استخر

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر و نگهداری صحیح فیلترهای استخر برای اطمینان از اثربخشی آنها در پیشگیری از بیماری های ناشی از آب ضروری است. مهمترین نکات در زمان استنفاده از فیلتر استخر عبارتند از:

  • نظافت منظم
    فیلتر را طبق توصیه های سازنده تمیز کنید. برای فیلترهای شنی، این به معنای شستشوی معکوس است. برای فیلترهای کارتریج، کارتریج ها را بشویید یا تعویض کنید. برای فیلترهای DE، پودر DE تازه را بشویید و اضافه کنید.
  • مانیتور فشار
    مراقب فشارسنج فیلتر باشید. فشار بالا نشان دهنده فیلتر کثیف است که نیاز به تمیز کردن دارد.
  • رسانه فیلتر را جایگزین کنید
    ماسه را در فیلترهای شنی هر 3-5 سال یکبار تعویض کنید. کارتریج ها را در صورت نیاز، معمولا هر 1 تا 2 سال یکبار تعویض کنید. پودر DE را با هر بار شستشوی معکوس تازه کنید.
  • بررسی آسیب دیدگی
    به طور منظم اجزای فیلتر را از نظر ترک یا سایش و پارگی بررسی کنید. قطعات آسیب دیده را به سرعت تعویض کنید.
  • اقدامات اضافی برای آب سالم استخر
    در حالی که فیلترهای استخر ضروری هستند، ترکیب آنها با سایر اقدامات ایمنی خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آب را کاهش می دهد:
  • ضدعفونی مناسب
    سطوح مناسب کلر یا سایر مواد ضدعفونی کننده را برای از بین بردن میکروارگانیسم های مضر حفظ کنید.
  • تعادل pH
    pH آب استخر را در محدوده توصیه شده (7.2-7.8) نگه دارید تا از اثربخشی ضدعفونی‌کننده‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • تست منظم
    برای اطمینان از متعادل بودن سطوح ضدعفونی کننده و pH، مواد شیمیایی آب را به طور منظم آزمایش کنید.
  • دوش گرفتن قبل از شنا
    شناگران را تشویق کنید که قبل از ورود به استخر دوش بگیرند تا از ورود آلاینده ها جلوگیری شود.
  • حیوانات را بیرون نگه دارید
    برای جلوگیری از آلودگی بیشتر از دسترسی حیوانات خانگی و حیات وحش به استخر جلوگیری کنید.

فیلترهایی که به درستی انتخاب و نصب شده باشند باید حداقل 25 سال با بازرسی و نگهداری مناسب دوام بیاورند. بازرسی سالانه توسط یک فرد ذیصلاح برای بررسی علائم سایش فیزیکی یا آسیب به مخزن فیلتر و آستر و همچنین وضعیت بستر رسانه ضروری است. یک بستر ناهموار یا کم عمق، گلوله های گلی، ترک ها یا شکاف ها باید شناسایی و اصلاح شوند.

چه زمانی باید استخر را فیلتر کرد؟

اگر از استخر زیاد استفاده می کنید، مهم است که به اندازه کافی فیلتر شود. مقدار زمان فیلتر بستگی به فیلتری دارد که نصب شده است. نصب فیلتر خود را بر اساس ظرفیت تجهیزات و حجم استخر خود انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که آب استخر هر 4 ساعت یکبار به طور کامل از فیلتر عبور می کند. برای تعیین ظرفیت فیلتر خود، به میزان جریان قابل کنترل توسط فیلتر و پمپ نگاهی بیندازید.

در حالت ایده آل، در تابستان حداقل 12 ساعت در روز با حداکثر 2 ساعت استراحت فیلتر کنید. این به 6 ساعت فیلتر کردن و پس از آن یک استراحت 2 ساعته و سپس تکرار مداوم این کار است. به این ترتیب به مواد شیمیایی بسیار کمتری نیاز خواهید داشت و همیشه استخری شفاف خواهید داشت. تمام کثیفی ها و حشرات بلافاصله به فیلتر حذف می شوند. در زمستان، سیستم فیلتراسیون، به مدت 2 ساعت در روز کار کند، کافی است. گردش آب به شما کمک می کند هنگام راه اندازی مجدد استخر در بهار از مشکلات جلوگیری کنید. می توانید این را با ماشینی مقایسه کنید که تمام زمستان در گاراژ ایستاده است. که می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند. این کار را فقط زمانی انجام دهید که نصب فیلتر عاری از یخ زدگی باشد.

امکانات مختلفی برای فیلتر کردن استخر وجود دارد. مهم است که یک سیستم فیلتر مناسب برای استخر خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما نیازی به نصب فیلتری ندارید که 20 متر مکعب در ساعت جابجا شود برای یک استخر کوچک. همین امر در مورد فیلتر کارتریج برای استخری که بیش از 40 متر مکعب آب در خود نگه می دارد صدق می کند.

اهمیت فیلتر استخر در جلوگیری از بیماری‌های آب استخر

نتیجه

فیلترهای استخر با حذف آلاینده ها و کاهش خطر بیماری های ناشی از آب، نقش مهمی در حفظ شرایط ایمن و سالم شنا ایفا می کنند. نگهداری منظم و ترکیب فیلترها با ضدعفونی مناسب و ترکیب شیمیایی آب متعادل برای اطمینان از یک محیط شنا تمیز ضروری است. به فیلترهای استخر ، فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز، برای فیلترهای استخر با کیفیت بالا اعتماد کنید که به محافظت از شما و خانواده شما در برابر بیماری های ناشی از آب کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *