مقالات

تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر

تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر

تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر، بسیار تاثیرگذار است. وقتی جنبه‌های مختلف حفظ شفافیت و درخشان نگه داشتن آب استخر در طول تابستان را در نظر می‌گیریم، یکی از مواردی که معمولاً در حفظ شفافیت آب نادیده گرفته می‌شود، تمیز کردن فیلتر است. هنگامی که فیلتر استخر به اندازه ظرفیت کار نمی کند، آب آن به وضوح آسیب می بیند و نتیجه نهایی آن کدر شدن و جلبک است.

تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر

یک فیلتر استخر تمیز و با عملکرد مناسب برای حفظ آب شفاف و سالم استخر ضروری است. در بین انواع فیلترهای استخر، فیلترهای شنی به دلیل کارایی و سهولت در تعمیر و نگهداری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر را نمی توان نادیده گرفت. با این حال، غفلت از تمیز کردن و نگهداری منظم فیلتر شنی استخر می تواند منجر به طیف وسیعی از عواقب شود که می تواند بر کیفیت کلی و لذت بردن از استخر شما تأثیر بگذارد.

نگهداری استخر همه چیز در مورد کنترل آلودگی و میکروارگانیسم ها است. از پوشش استخر برای جلوگیری از ورود زباله ها به استخر خود استفاده کنید. اجازه دهید سیستم فیلتر شنی شما برای مدت زمان بیشتری کار کند. این نه تنها آب شما را فیلتر می کند بلکه آن را در حرکت نگه می دارد. حرکت آب به کند کردن رشد میکروارگانیسم ها کمک می کند. اهمیت پارامترهای آب را دست کم نگیرید. اگر پارامترهای آب درست نباشند، احتمال ابری شدن آن بسیار زیاد است. بهتر است به دفعات زیاد بررسی شود تا اینکه به اندازه کافی نباشد. اگر تازه کار نیستید، برای سه هفته اول پس از پر کردن استخر و در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد، روزانه مقادیر آب خود را اندازه بگیرید.

فیلترهای شنی

فیلتر شنی، احتمالاً محبوب‌ترین فیلتر در میان استخرداران است. اگرچه شن و ماسه موثرترین نوع فیلتر برای شفافیت آب نیست، اما همچنان در بیشتر موارد، به ویژه تحت مراقبت مناسب، تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر بسیار خوب عمل می کند. چیزی که باید به آن توجه کرد، این است که ایده خوبی است که هر 1 تا 3 سال یکبار شن و ماسه فیلتر خود را تعویض کنید. این عمل باعث می شود شن و ماسه در فیلتر به سرعت “صمغ” شود و به مرور زمان ماسه را کمتر و کمتر می کند. برای مصرف کنندگان کلر و نمک، با توجه به توانایی ستاره ای کلر در اکسید شدن و حذف مواد زائد، معمولاً هر 3 سال یکبار تعویض شن و ماسه کافی است.هنگام تعویض شن و ماسه، باید چند مرحله را به خاطر بسپارید:

  • آب را از مخزن تخلیه کنید و سر فیلتر را بردارید.
  • شن و ماسه قدیمی را بردارید یا “Shop-vac” را بردارید. (این ممکن است کمی وقت گیر باشد.)
  • مخزن را تا نیمه راه با آب پر کنید
  • ماسه فیلتر استخر (نه هر ماسه ای) را به مخزن اضافه کنید. (سعی کنید اجازه ندهید شن وارد لوله مرکزی مخزن شود.) مقدار مناسب برای اضافه کردن معمولاً در قسمت جلوی مخزن ذکر شده است.
  • سر فیلتر را دوباره وصل کنید و سپس آب را به مدت 30 ثانیه بشویید.
  • فیلتر را به حالت “فیلتر” برگردانید و مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد.

عواقب بی توجهی به فیلتر شنی کثیف استخر

  • کاهش راندمان فیلتراسیون

هدف اصلی فیلتر شنی به دام انداختن و حذف زباله ها، کثیفی ها و آلاینده ها از آب استخر است. با گذشت زمان، از آنجایی که فیلتر شنی کثیفی و زباله را جمع می کند، راندمان فیلتراسیون آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. یک فیلتر شنی کثیف برای جذب و حفظ ذرات تلاش می کند و به آنها اجازه می دهد به داخل استخر برگردند. این منجر به کدر شدن آب، کاهش شفافیت آب و افزایش خطر رشد باکتری ها و جلبک ها می شود.

  • گردش آب ضعیف

فیلتر شنی گرفتگی یا کثیف جریان آب را از طریق سیستم فیلتراسیون محدود می کند. کاهش گردش آب به این معنی است که آب استخر به درستی فیلتر نمی شود و منجر به ایجاد مناطق راکد در استخر می شود. این مناطق راکد به محل پرورش باکتری ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها تبدیل می شوند و کیفیت آب را به خطر می اندازند و احتمال بیماری های ناشی از آب را افزایش می دهند.

  • افزایش مصرف مواد شیمیایی

وقتی فیلتر شنی استخر شما کثیف است، برای حفظ تعادل آب مورد نظر به مواد شیمیایی بیشتری نیاز دارد. یک فیلتر کثیف در از بین بردن ناخالصی ها کارایی کمتری دارد و برای مبارزه با باکتری ها و جلبک ها به سطوح بالاتر کلر نیاز دارد. این افزایش تقاضای شیمیایی می‌تواند منجر به هزینه‌های بالاتر برای مواد شیمیایی استخر و همچنین تحریک بالقوه شناگران به دلیل سطح کلر بیش از حد شود.

  • رشد جلبک و آب سبز

جلبک ها در استخرهایی با فیلتر ناکافی رشد می کنند و فیلتر شنی کثیف محیط مناسبی را برای رشد آنها فراهم می کند. با مسدود شدن فیلتر، هاگ جلبک ها را حذف نمی کند و به آنها اجازه می دهد آزادانه در آب استخر گردش کنند. در نتیجه، ممکن است متوجه آب سبز، سطوح لزج و نیاز به درمان مکرر جلبک شوید. مقابله با مشکلات مداوم جلبک ها می تواند زمان بر، خسته کننده باشد و ممکن است نیاز به تمیز کردن گسترده و درمان های شوک برای بازگرداندن شفافیت آب داشته باشد.

  • فشار بر تجهیزات استخر

فیلتر شنی کثیف می تواند فشار بیشتری را بر سایر تجهیزات استخر مانند پمپ وارد کند. با مسدود شدن فیلتر، پمپ باید سخت‌تر کار کند تا آب را از طریق سیستم عبور دهد که منجر به افزایش مصرف انرژی و فرسودگی احتمالی تجهیزات می‌شود. این می تواند منجر به هزینه های نگهداری بالاتر و نیاز به جایگزینی زودهنگام تجهیزات شود.

  • افزایش خطر برای شناگران

شاید مهم ترین پیامد فیلتر شنی نادیده گرفته شده، خطرات بالقوه سلامتی باشد که برای شناگران ایجاد می کند. فیلتر ناکافی به دلیل فیلتر شنی کثیف به این معنی است که باکتری ها، ویروس ها و انگل های مضر ممکن است به طور موثر از آب حذف نشوند. این امر خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آب، تحریکات پوستی، عفونت های چشمی و مشکلات تنفسی را به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افزایش می دهد.

مراحل حذف میکروارگانیسم از آب استخر

اگر می توانید بارش آهک را رد کنید زیرا استخر شما ابری به نظر می رسد نه شیری، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مرحله 1: سیستم فیلتر را آماده و فعال کنید

پمپ فیلتر خود را روشن کنید و آن را به مدت 12 تا 48 ساعت اجرا کنید. با تمیزترین فیلتر ممکن شروع کنید. در صورت لزوم، از یک فیلتر جدید با سیستم فیلتر کارتریج استفاده کنید. اگر یک فیلتر شنی با ماسه یا شیشه فیلتر به عنوان محیط فیلتر دارید، باید در فواصل زمانی مکرر شستشوی معکوس انجام دهید تا فرآیند فیلتراسیون مؤثرتر باشد.

  • مرحله 2: مقدار pH را بررسی و تنظیم کنید

مقدار pH آب استخر خود را بررسی کنید. این را فوراً تنظیم کنید تا این مقدار تا حد ممکن به 7.0 نزدیک شود. مقدار pH 7.4 در این مورد کمی بیش از حد بالا خواهد بود زیرا کلر در این مقدار pH کمی مؤثرتر عمل می کند. برای بهترین نتایج، باید اثربخشی کلر را به حداکثر برسانیم. از pH-minus یا pH-Plus برای تنظیم مقدار pH در صورت لزوم استفاده کنید.

  • مرحله 3: استخر را با توری و جاروبرقی تمیز کنید

کلرزنی برای مقابله با میکروارگانیسم ها ضروری است. اما کلر با تمام مواد آلی واکنش نشان می دهد و زمانی که باید با ذرات بیشتری از حد لازم برخورد کند، اثر آن رقیق می شود. به طور خلاصه، اگر اکنون تمام ذرات درشت را از آب استخر خود حذف کنید، در مرحله بعدی کارایی کلرزنی شوک را به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد. از وسایلی مانند ربات استخر، جاروبرقی استخر و توری استخر برای جمع آوری و حذف زباله های درشت مانند برگ، حشرات و شاخه ها از کف و سطح استخر خود استفاده کنید.

  • مرحله 4: ضد عفونی

اکنون زمان استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند کلر و جلبک کش است در صورت وجود جلبک. حتما به کلر شوک بزنید تا مواد آلی و میکروارگانیسم ها حل شوند. دستورالعمل های دوز سازنده را دنبال کنید. توصیه می کنیم از دانه های کلر استفاده کنید و قبل از اضافه کردن آن به آب استخر، آن را به طور کامل در یک سطل حل کنید.

  • مرحله 5: دما را پایین بیاورید و از نور جلوگیری کنید

میکروارگانیسم ها عاشق دمای بالا هستند و جلبک ها عاشق نور هستند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (نور) باعث می شود که کلر نیز تجزیه شود – به ویژه نزدیکتر به سطح آب. از پوشش استخر برای خنک کردن آب و محافظت از کلر در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید. پوشاندن استخر شما این مزیت را دارد که از ورود ذرات کثیفی درشت و زباله ها به آب استخر شما جلوگیری می کند. این شرایط کارایی ضد عفونی کننده هایی را که اضافه می کنید به حداکثر می رساند.

نتیجه

تاثیر فیلتر شنی بر کیفیت و شفافیت آب استخر و حفظ یک فیلتر شنی تمیز و کاربردی برای سلامت کلی، ایمنی و لذت بردن از استخر شما بسیار مهم است. بی توجهی به تمیز کردن و نگهداری منظم آن می تواند منجر به کاهش راندمان فیلتراسیون، گردش ضعیف آب، افزایش مصرف مواد شیمیایی، رشد جلبک ها، فشار بر تجهیزات استخر و خطرات سلامتی برای شناگران شود. تمیز کردن و شستشوی معکوس فیلتر شنی خود را طبق توصیه های سازنده در اولویت قرار دهید و مرتباً آن را بررسی و سرویس کنید. با انجام این کار، می‌توانید از آب شفاف، سیستم استخری با عملکرد خوب، و یک محیط شنا امن برای لذت بردن همه اطمینان حاصل کنید. فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *