مقالات

چگونه یک فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، نقش کارآمدی ایفا می کند؟

چگونه یک فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، نقش کارآمدی ایفا می کند؟

نقش فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، بسیار مهم و ضروری می باشد. فیلتر شنی استخر از یک مخزن استفاده می کنند که به آن محفظه نیز گفته می شود که سیلیس فیلتر شنی را نگه می دارد. سیلیس چیزی است که آب استخر شما از آن عبور می کند تا آلودگی هایی تا 20 میکرون موجود در آب استخر را فیلتر کند. این می تواند کثیفی، زباله و حتی برخی زباله های ایجاد کننده باکتری باشد.

نقش فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر

اکثر فیلترهای شنی به “شن و ماسه” نیاز دارند که به طور سنتی شن سیلیس شماره 20 است. این ماسه دارای دانه هایی است که در محدوده 45-55 میلی متر قرار می گیرند. هر شن و ماسه ای که به عنوان “شن استخر” یا “شن فیلتر” برچسب گذاری شده است باید چیز مناسبی باشد. همانطور که پمپ استخر، آب را از میان تجهیزات مختلف استخر عبور می دهد، باید گفت که فیلتر مهم ترین ایستگاه است. هر نوع فیلتری که دارید، همیشه مطمئن شوید که در وضعیت خوبی کار می کند. این به معنای تمیز کردن یا شستشوی معکوس در صورت نیاز، تعویض قطعات شکسته و اطمینان از عدم وجود نشتی است.

نحوه عملکرد فیلتر شنی به این صورت است که آب از بالای فیلتر به پایین مخزن حرکت می کند و با استفاده از فشار زیاد پمپ استخر شما، آب به پایین چکه می کند. از آنجایی که ماسه دارای لبه‌های خشن یا تیز است که به دانه اجازه می‌دهد تا ذرات مانند خاک و زباله را بچسباند. همچنین می تواند مواد زائد بدن را بگیرد. هنگامی که ذرات از فیلتر شنی عبور کردند، آب تمیز دوباره به استخر پمپ می شود.

از میان انواع فیلتر استخر، فیلتر شنی استخر پایین ترین سطح فیلتراسیون آب را دارد، منظور قابلیت فیلتر کردن اندازه های مختلف که با میکرون اندازه گیری می شوند،است. یک فیلتر کارتریج می تواند آلودگی هایی بین 5-20 میکرون را فیلتر کند. اندازه موی انسان 50 میکرون است، پس این تصور را نداشته باشید که فیلتراسیون انجام شده توسط فیلتر شنی خوب نیست.

نکته جالب در مورد فیلتر شنی این است که، وقتی فیلتر شنی شما کمی کثیف تر می شود، در واقع کارآمدتر می شود. زباله‌هایی که گیر می‌افتند به گرفتن ذرات کوچک‌تر کمک می‌کنند که سعی می‌کنند، به داخل استخر شما برگردند. فیلترهای شنی کمترین هزینه را برای خرید و نگهداری دارند. آنها به تمیز کردن کامل و/یا شستشوی معکوس بسیار کمتر از هر نوع فیلتر دیگری نیاز دارند. مانند هر فیلتر دیگری، زمانی که فشار از 8 تا 10 PSI بالاتر از فیلتر شروع تمیز شما می‌رود، حداقل نیاز به شستشوی معکوس دارد.

چگونه یک فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، نقش کارآمدی ایفا می کند؟

فیلتر شنی استخر چه مزیتی دارد؟

فیلترهای شنی عالی هستند. با استخرهای روی زمین، استخرهای درون زمینی، جکوزی های داخلی و خارجی به خوبی کار می کند. آنها همچنین با استخرهای نمک و اسپاهای شنا سازگار هستند. فیلترهای شنی را می توانید در اندازه های مختلف مناسب برای استخرهای کوچک و بزرگ خریداری کنید. فیلترهای شنی کم تعمیر و نیاز به نگهداریکمی دارند و یادگیری آنها آسان است و برای بکواش، تعویض شن و ماسه نیازی به متخصص ندارید و خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید. باید بگوییم، بهترین مزیت فیلترهای شنی ارزان بودن آنها است. تعمیر یا بازسازی آنها ارزان است. قطعات فیلترهای شنی نیز بسیار معقول هستند. همچنین دارای نگهداری آسان، سازگار با بسیاری از سیستم ها، کارآمد، موثر و بسیار بادوام هستند.

کارکرد، استفاده و نگهداری از فیلترهای شنی آسان است. حتی شستشوی معکوس آنها نیز بدون دردسر است. در مقایسه با یک کارتریج یا فیلتر DE، رسانه دوام بیشتری دارد. خود ماسه نسبتاً ارزان است. با گذشت زمان شن و ماسه در فیلتر شنی شما آلوده می شود. هر چه کثیف تر باشد کارایی کمتری دارد. این بدان معناست که یا باید آن را تمیز کنید یا آن را تغییر دهید. به تمیز کردن شن و ماسه، شستشوی معکوس فیلتر می گویند. فیلتر شما بر اساس استفاده از استخر باید به صورت دوره ای شستشوی معکوس شود. استفاده از استخر سنگین نیاز به شستشوی معکوس مکرر دارد.

 نحوه عملکرد فیلتر شنی استخر

در مرحله اول سیستم تصفیه اب استخر، اسکیمر استخر قرار دارد. اسکیمر زباله های روی سطح آب را جمع آوری کرده واز ورود آنها به بخش فیلتراسیون استخر جلوگیری می کند. پس از آن، آب به داخل پمپ رفته و سپس وارد فیلتر استخر می شود. پس از آن، از طریق شیر چند پورت، بسته به اینکه سوئیچ شیر در چه نقطه ای تنظیم شده است، آب به هر کجا که باید برود هدایت می شود. شیر فیلتر شنی، در هر سوئیج عملکرد متفاوتی دارد، که به این شرح است:

  • تنظیمات “فیلتر”

این تنظیم جایی است که فیلتر شنی استخر شما در اکثر مواقع روی آن قرار دارد. این تنظیم آب را به سراسر شن و ماسه داخل فیلتر می پاشد و آب در تمام سطح شن و ماسه داخل فیلتر پخش می شود. سپس آب از میان شن‌ها جریان می‌یابد، به آرامی لایه‌برداری می‌شود و تکه‌های کوچکی از زباله‌ها را در حین سرازیر شدن آب از میان شن‌ها به دام می‌افتد و زمانی که به کف فیلتر شنی استخر می‌رسد، تنها آب شفاف کریستالی باقی می‌ماند.

  • تنظیمات “Backwash”

تنظیم شستشوی معکوس جریان آب را از طریق فیلتر شنی استخر معکوس می کند و آب را از پایین یا از قسمت های جانبی به داخل فیلتر شما می راند. کاری که این کار انجام می دهد این است که کیک ماسه شما را می شکند و اساساً آن را به هم می زند و همه زباله های به دام افتاده را از بین می برد. سپس آب از طریق درگاه جانبی/پشتی خارج شده و به بیرون ریخته می شود.

توصیه می کنیم شلنگ بگیرید و آب را به حیاط همسایه مزاحم بیرون بریزید، نه، فقط شوخی می کنیم، واقعاً ما شوخی می کنیم. شلنگ را به زهکشی طوفان ببرید یا آب را طبق مقررات محلی خود دور بریزید. این اساساً نحوه تمیز کردن فیلتر شنی استخر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شستشوی معکوس فیلتر، راهنمای شستشوی معکوس ما را با کلیک بر روی دکمه زیر بررسی کنید.

شستشوی معکوس به این صورت است که، جریان معکوس می شود و آب را به فیلتر برمی گردد. این عمل زباله ها، خاک، مواد جامد آلی، جلبک ها، روغن ها، مو، گرده، شاخه های ریز، قطعات حشرات و هر چیز  دیگری را که باعث می شود آب کدورت داشته باشد، پاک می کند. این آب از خروجی زباله خارج می شود.

فیلتر شنی شما باید دارای فشار سنج باشد، تا نشان دهد چه زمانی باید برای سیستم شستشوی معکوس انجام دهید. در غیر این صورت، یک قانون کلی در کسب و کار این است که اگر 10psi بالاتر از سطح اولیه خود باشد، باید شستشوی معکوس انجام دهید.

  •  تنظیم “شستشو”

این تنظیم اساساً فقط پس از شستشوی معکوس یا پس از تعویض سیلیس فیلتر استخر استفاده می شود. کاری که این حالت شیر، انجام می دهد این است که آب از بالا خارج می شود، بسیار شبیه تنظیمات فیلتر، است. اما آب همچنان از طریق درگاه کناری/پشتی خارج می شود واجازه می دهد تا شن و ماسه به سمت پایین رانده و فشرده شود تا آب شما را به درستی فیلتر کند.

  •  تنظیمات “ضایعات”

این تنظیم اساساً به مولتی پورت شما می گوید که فیلتر را به طور کامل دور بزند و آب را مستقیماً از درگاه جانبی/پشتی خارج کند. این تنظیم فقط در صورتی استفاده می‌شود که بخواهید آب اضافی استخر خود را تخلیه کنید یا شرایط خاصی پیش آید.

  •  تنظیم “Circulate” یا “Recirculate”

این تنظیم فیلتر را به طور کامل دور می زند، اما به جای اینکه آب را هدر دهد، آن را به داخل استخر بازمی گرداند. در برخی از موقعیت‌ها این کار مفید است، به‌ویژه زمانی که مقدار زیادی مواد شیمیایی پودری/جامد را به استخر خود می‌زنید که برای حل شدن باید به‌درستی در گردش باشد.

  •  تنظیمات “بسته”

این تنظیم برای خاموش کردن فیلتر شنی استخر شما است. هرگز پمپ را با مولتی پورت بسته روشن نکنید. این تنظیم فقط زمانی استفاده می شود که در حال سرویس پمپ یا فیلتر هستید. باز هم، هرگز پمپ را در حالت بسته راه اندازی نکنید.

هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض سیلیس است؟

هر چند سال یکبار، شما باید شن و ماسه فیلترهای خود تعویض کنید تا سطح فیلتر آب را بهینه نگه دارید. در واقع  نیاز است، هر از چند گاهی شن و ماسه را در فیلتر خود تعویض کنید. من تخمین هایی را از هر 2 تا 7 سال شنیده ام. برخی از این محدوده به میزان استفاده از استخر بستگی دارد. هر 3 تا 4 سال یک چرخه مطمئن برای فیلتر شنی شما است. اگر متوجه شدید که فشار شما بیشتر شده است، نشان دهنده شستشوی معکوس است، احتمالاً ایده خوبی است که ماسه خود را عوض کنید.

وقتی کثیفی و زباله در فیلتر شنی شما شروع به جمع شدن می کند، متوجه خواهید شد که فشار روی گیج در بالای فیلتر شروع به بالا رفتن، می کند. با شستشوی معکوس فیلتر، مقداری از این تجمع اضافی را کم می شود.

اما، حتی اگر به طور مرتب شستشوی معکوس انجام دهید، در نهایت باید شن و ماسه را عوض کنید و آن را با ماسه جدید جایگزین کنید. البته این بستگی به استفاده از استخر و مقدار زباله های ثابتی دارد که استخر شما دریافت می کند. دلیل تعویض شن و ماسه، این است که لبه های ناهموار شن و ماسه که برای بیرون آوردن زباله های از استخر به آنها تکیه می کنیم، به مرور شروع به صاف شدن می کنند و بنابراین تأثیر کمتری دارند و نقش فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، به خوبی اجرا نمی شود.

 نتیجه گیری

فیلتر شنی در سیستم تصفیه استخر، از بهترین سیستم های فیلتراسیون می باشد. نگهداری آنها بسیار آسان است، مقرون به صرفه هستند و برای استخرهای خانگی و استخرهای باغی و خصوصی بهترین و مناسب ترین گزینه می تواند باشد، زیرا عملکرد راحتی نیز دارد. ما در فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز، فیلترهای شنی استخر با بهترین کیفیت و در ظرفیت های مختلف برای استخر شما ارائه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *