مقالات

آیا با راه های کاهش رطوبت خانه آشنایی دارید؟

آیا با راه های کاهش رطوبت خانه آشنایی دارید؟

راه های کاهش رطوبت خانه و مکان های سرپوشیده، باعث جلوگیری از آسیب به تجهیرات و بنا می شود. منابع زیادی می تواند در خانه رطوبت ایجاد کند. آب از طریق نشت، نفوذ از کف، دوش گرفتن و حتی آشپزی به خانه وارد شود و باعث بوجود آمدن رطوبت می شود. مقدار رطوبتی که هوای خانه شما می تواند نگه دارد به دمای هوا بستگی دارد. با کاهش دما، هوا قادر است رطوبت کمتری را در خود نگه دارد. به همین دلیل است که در هوای سرد، رطوبت روی سطوح سرد متراکم می شود (به عنوان مثال، قطرات آب در داخل پنجره تشکیل می شود). این رطوبت می تواند آلاینده های بیولوژیکی را به رشد تشویق کند.

یکی از مکان هایی که مستعد رشد رطوبت می باشد، استخرهای سرپوشیده می باشد. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از رطوبت بالا در استخرها مانند رشد کپک، رطوبت گیر استخر به دلیل کارایی آنها در کنترل رطوبت هوا بسیار توصیه می شود. خرید یک رطوبت گیر استخر خوب برای کاهش رطوبت وجود دارد.

رطوبت چگونه ایجاد می شود؟

راه های زیادی برای کاهش رطوبت خانه وجود دارد. محل نشتی و نشت را برطرف کنید. اگر آب از بیرون وارد خانه می شود، از محوطه سازی ساده گرفته تا حفاری گسترده و عایق رطوبتی متفاوت است. آب در زیرزمین می تواند ناشی از نبود ناودان یا جریان آب به سمت خانه باشد. نشت آب در لوله ها یا اطراف وان ها و سینک ها می تواند مکانی برای رشد آلاینده های بیولوژیکی فراهم کند. یک پوشش پلاستیکی روی خاک در فضاهای خزنده قرار دهید تا از ورود رطوبت از زمین جلوگیری شود. مطمئن شوید که فضاهای خزنده به خوبی تهویه می شوند.
از فن های اگزوز در حمام ها و آشپزخانه ها برای از بین بردن رطوبت به بیرون (نه اتاق زیر شیروانی) استفاده کنید. اگر متوجه رطوبت روی پنجره ها و سطوح دیگر شدید، برخی از وسایل (مانند مرطوب کننده ها یا بخاری ) را خاموش کنید.
از دستگاه های رطوبت گیر و دستگاه های تهویه مطبوع مخصوصاً در آب و هوای گرم و مرطوب برای کاهش رطوبت هوا استفاده کنید، اما مطمئن باشید که خود دستگاه ها به منبع آلاینده های بیولوژیکی تبدیل نمی شوند.
دمای سطوح سردی که رطوبت متراکم می شود را افزایش دهید. از عایق یا پنجره ها استفاده کنید. درهای بین اتاق ها را باز کنید (مخصوصاً درهای کمدهایی که ممکن است سردتر از اتاق ها باشند) تا گردش هوا را افزایش دهید. گردش گرما را به سطوح سرد منتقل می کند. گردش هوا را با استفاده از فن ها و با جابجایی مبلمان از گوشه دیوارها برای بهبود گردش هوا و گرما افزایش دهید. مطمئن شوید که خانه شما دارای منبع هوای تازه است و می تواند رطوبت بیش از حد را از خانه خارج کند.
به فرش کف توجه ویژه ای داشته باشید. فرش می تواند رطوبت را جذب کند و به عنوان مکانی برای رشد آلاینده های بیولوژیکی عمل کند. از فرش‌هایی استفاده کنید که می‌توان آن‌ها را مرتب برد و شست. در شرایط آب و هوایی خاص، اگر قرار است فرش بر روی یک کف بتنی نصب شود، ممکن است لازم باشد از یک مانع بخار (ورق پلاستیکی) روی بتن استفاده شود و آن را با کف فرعی (عایق پوشش داده شده با تخته سه لا) بپوشانید تا از مشکل رطوبت جلوگیری شود.
مشکلات رطوبت و راه حل های آن از یک اقلیم به اقلیم دیگر متفاوت است. شمال شرق سرد و مرطوب است. جنوب غربی گرم و خشک است. جنوب گرم و مرطوب است. و ایالت های کوهستان غربی سرد و خشک هستند. همه این مناطق می توانند مشکلات رطوبتی داشته باشند. به عنوان مثال، خنک کننده های تبخیری مورد استفاده در جنوب غربی می توانند رشد آلاینده های بیولوژیکی را تشویق کنند. در سایر مناطق گرم، استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع که هوا را خیلی سریع خنک می کنند ممکن است از کارکرد تهویه مطبوع به اندازه کافی برای حذف رطوبت اضافی از هوا جلوگیری کند. انواع ساخت و ساز و هوازدگی برای اقلیم های مختلف می تواند منجر به مشکلات و راه حل های متفاوتی شود.

رطوبت شیشه ها

اگر رطوبت بیش از حد روی پنجره ها و سایر سطوح سرد جمع شود، رطوبت گیر شما خیلی بالا تنظیم می شود. رطوبت بیش از حد برای مدت طولانی می تواند به دیوارها آسیب برساند، به خصوص زمانی که دمای هوای بیرون بسیار پایین است. رطوبت اضافی روی شیشه پنجره متراکم می شود زیرا شیشه سرد است. منابع دیگر رطوبت اضافی علاوه بر استفاده بیش از حد از مرطوب کننده ممکن است دوش طولانی مدت، آب جاری برای مصارف دیگر، جوشاندن یا بخارپز کردن در آشپزی، گیاهان و خشک کردن لباس در داخل خانه باشد. یک خانه کوچک رطوبت بیشتری را در داخل خود نگه می دارد. ممکن است لازم باشد گاهی اوقات یک پنکه تهویه آشپزخانه یا هواکش را راه اندازی کنید یا یک پنجره را برای مدت کوتاهی باز کنید. پنجره‌های دو جداره و درزبندی اطراف پنجره‌ها، شیشه‌های داخلی را گرم‌تر می‌کنند و تراکم رطوبت را در آنجا کاهش می‌دهند.

روش های کاهش رطوبت خانه

رطوبت خانه می تواند وضعیت چسبناکی ایجاد کند، به خصوص در تابستان، زمانی که محل سکونت شما باید به عنوان مکانی برای خنک شدن پس از روزهای طولانی در آفتاب باشد. اما روش هایی برای کاهش رطوبت در خانه و استخر وجود دارد. البته بهترین روش استفاده از دستگاه رطوبت گیر می باشد تا رطوبت به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اما روش هایی نیز وجود دارد تا رطوبت را تا حدودی کاهش دهد.

  • کولر گازی شما به طور طبیعی با حذف هوای گرم و وارد کردن هوای خنک رطوبت خانه را کاهش می دهد. اطمینان حاصل کنید که فیلتر AC را مرتباً تعویض می کنید تا جریان هوا را به حداکثر برسانید.
  •  از یک فن تهویه استفاده کنید
    هنگام آشپزی، دوش گرفتن یا انجام هر فعالیت دیگری که گرما را به خانه شما وارد می کند، حتما از اگزوز یا فن های تهویه خود برای افزایش جریان هوا و کاهش رطوبت استفاده کنید. اگر فن های اگزوز یا تهویه ندارید، آنها را در قسمت های مستعد رطوبت خانه خود نصب کنید.
  • یک دستگاه رطوبت گیر تهیه کنید
    یک رطوبت گیر به گونه ای طراحی شده است که در داخل هواگیر کوره شما قرار می گیرد و رطوبت هوا را هنگام عبور از آن حذف می کند. این ابزار مفید به خشک و خنک نگه داشتن خانه شما کمک می کند.
  • دوش آب گرم در عین آرامش، می تواند رطوبت زیادی را وارد محیط کند. دوش های سردتر باعث کاهش میزان بخار در هوا و در نتیجه سطح رطوبت به طور کلی می شود. بعلاوه، آنها در طول روزهای سگ در تابستان بسیار با طراوت هستند.
  • نشتی های خود را برطرف کنید
    لوله‌ها و شیرهای آب که نشتی دارند رطوبت را به محیط اضافه می‌کنند و به طور کلی به رطوبت کمک می‌کنند. حتماً هرگونه نشتی یا چکه در خانه خود را تعمیر کنید و لوله‌های در معرض دید را در عایق‌ها بپیچید تا از تشکیل میعان جلوگیری شود. مطمئن نیستید که نشتی دارید؟ قبض‌های آب نامنظم، دیوارهای خشک لکه‌دار و لکه‌های خیس همگی نشانه‌هایی هستند.
  • گیاهان آپارتمانی رطوبت را وارد هوا می کنند، بنابراین اگر مقدار زیادی از آنها دارید، می توانند به رطوبت خانه شما کمک کنند. سعی کنید آنها را حداقل به طور موقت به بیرون منتقل کنید.
  • حتی اگر بیرون مرطوب باشد، باز کردن پنجره‌ها می‌تواند به رطوبت‌زدایی خانه شما کمک کند، زیرا هوای متحرک از نشستن هوای پر از رطوبت در خانه شما جلوگیری می‌کند. پنجره‌های باز می‌توانند به ویژه در رطوبت زدایی مناطق مستعد رطوبت مانند آشپزخانه و حمام مفید باشند.
  • فرش‌ها می‌توانند رطوبت زیادی را جذب کنند، و اگر فرش شما بوی کپک، کپک یا قارچ می‌دهد، نشانه‌ای مطمئن از وجود مشکلات رطوبتی است. اگر به نظر می‌رسد فرش‌های شما رطوبت را در خود نگه می‌دارد، آن‌ها را تمیز کنید یا همه آن‌ها را کنار هم بیندازید.
  • هنگامی که در اطراف پنجره‌ها و درهای خود نوار آب و هوا می‌چرخید، یک مهر و موم بدون هوا ایجاد می‌کنید که از نفوذ رطوبت از بیرون به داخل خانه جلوگیری می‌کند. می‌توانید یک کیت ضد آب و یا فقط فوم با پشت چسب را به صورت آنلاین یا در فروشگاه کالاهای خانگی محلی خود خریداری کنید.

در پایان

استفاده از دستگاه های مرطوب کننده در ساختمان هایی که دارای موانع بخار مناسب نیستند به دلیل آسیب احتمالی ناشی از تجمع رطوبت توصیه نمی شود. برای تعیین میزان رطوبت از یک رطوبت سنج برای اندازه گیری رطوبت نسبی در خانه خود استفاده کنید. همچنین می توانید از یک دستگاه رطوبت گیر برای کاهش رطوبت استفاده کنید.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *