مقالات

آیا می دانید ، چه میزان کلر برای آب استخر مناسب است؟

میزان کلر استخر

برای داشتن یک استخر شنا ایده آل که قابل شنا بوده و ایمن باشد، باید سلامت و ایمنی آب استخر را بررسی کنید. برای داشتن یک استخر ایده آل باید مقادیر کلر و PH آب را همواره بررسی کیند و در صورت غیراستاندارد بودن آن را در سطح مناسب نگه دارید. برای داشتن یک استخر سالم و ایمن، باید از تجهیزات استخر و مواد ضدعفونی و شیمیایی به میزان مناسب استفاده کرد. میزان مناسب کلر استخر به عوامل بسیاری بستگی دارد . بنابراین در این مقاله با ما باشید تا با کلرزنی استخر بیشتر آشنا شوید.

میزان کلر استخر

مقادیر استاندارد ph و کلر آب عبارتند از :

  • PH بین 7.2 تا 7.6
  • کلر بین 1 تا 1.5 PPM

بررسی میزان PH  و کلر استخر در تمام فصول و بخصوص در فصول شنا که استفاده از استخر بیشتر می شود، ضروری است. در طول فصل شنا، این مقادیر را دو بار در هفته بررسی کنید. جهت بررسی میزان مناسب کلر استخر و PH از کیت تست کلر استفاده کنید. اگر بعد از یک دوره طولانی مدت یا برای اولین بار بخواهید استخر را راه اندازی کنید ، باید کلر استخر را به صورت دستی با با استفاده از کلرزن استخر به میزان مناسب برسانید. توجه داشته باشید که قبل از افزودن کلر ، میزان PH و کلر استخر را برررسی کنید.

هنگامی که میزان کلر مورد نیاز استخر در سطح مناسبی قرار دارد،  کلر استخر را با قرص های کلر که در کلرزن استخر قرار میدهید، در آن سطح نگه دارید. قرص های کلر بهتر از کلر مایع یا پودری هستند زیرا قرص ها به آرامی حل می شوند و مقدار کلر را ثابت نگه می دارند. متأسفانه نمی توان گفت که چه تعداد قرص کلر را باید به استخر اضافه کنید یا هر چند وقت یکبار باید آنها را اضافه کنید. میزان قرص کلر به عوامل بسیاری بستگی دارد که عبارتند از :

  • تعداد ساعات تابش آفتاب و مقدار UV ، زیرا کلر توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش می یابد.
  • برگ و حشرات در استخر شنا ، زیرا برگ ها، حشرات و سایر کثیفی ها باعث از بین رفتن کلر فعال می شوند.
  • تعداد ساعات شنا در روز ، هر چه مدت شنا و افراد استفاده کننده از استخر بیشتر باشد، کلر سریعتر تجزیه می شود.
  • حجم استخر ، میزان کلر استفاده شده در هفته به حجم استخر و بزرگی و کوچکی استخر بستگی دارد.

اگر از استخر زیاد استفاده نمی شود، حتما هفته ای یکبار کیفیت آب را با استفاده از دستگاه تست آب چک کنید. اگر بیش از 2 روز در هفته از استخر استفاده می شود، باید 2 تا 3 بار در هفته کیفیت آب بررسی شود. اگر مقدار pH مناسب است، بررسی کنید که آیا قرص کلر کاملا حل شده است یا خیر.

مواد ضدعفونی کننده استخر، در فرآیند زمستانی شدن استخر

شوک کلر

اگر مقدار کلر پائین و تقریبا صفر باشد، بهتر است عملیات شوک کلر انجام شود. شوک کلر عبارت است از :

” افزودن دوز اضافی کلر به استخر شنا برای بازگرداندن محتوای کلر به سطح مناسب.”

اما چه زمانی باید درمان شوک کلر را انجام دهید؟ هنگام استفاده از استخر برای اولین بار، بعد از یک دوره زمستان ،پس از یک دوره تعطیلات که در آن کیفیت آب بررسی نشده است یا  بعد از یک آخر هفته شلوغ شنا که افراد زیادی در استخر شنا کرده اند، سطح کلر در استخر در این دوره ها کاهش می یابد. در این صورت، نمی توانید با افزودن دوز معمولی کلر، محتوای کلر استخر را افزایش دهید. با انجام عملیات شوک کلر، محتوای کلر سریعتر بهبود می یابد. برای انجام درمان شوک کلر در استخر خود می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

تناسب میزان کلر استخر

گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که کلر زیادی به استخر اضافه شود و کلر آب زیاد شود. اما برالی از بین برذدن آن نیاز نیست کار زیادی انجام دهید. شما می توانید کلرزن استخر را قطع کرده و پوشش روی استخر را بردارید، تا کلر خود به خود از طریق اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش پیدا کند. پس از 24 ساعت، میزان کلر بیش از حد بالا به شدت کاهش یافته است. در این صورت، مقدار کلر را به صورت روزانه تحت نظر داشته باشید و به محض اینکه مقدار کلر حدود 1ppm شد، یک قرص کلر اضافه کنید. اگر متوجه شدید که سطح کلر به دست آمده هنوز کمتر از 1ppm است، همیشه می توانید درمان شوک کلر را دوباره انجام دهید تا کلر به سطح مناسب برگردد.

گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که قرص کلر حل نشود. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ابتدا بررسی کنید که آیا فیلتر استخر به درستی و حداقل 12 ساعت در روز کار می کند. یکی دیگر از دلایل حل نشدن قرص کلر سرما است. اگر دمای آب کمتر از 20 درجه سانتیگراد باشد، حل شدن قرص کلر زمان بیشتری می برد و در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد، می تواند به طور کامل حل شود. برخی از افراد ترجیح می دهند استخر خود را با کلر مایع نگهداری کنند. کار با یک کلرزن استخر خودکار ، کلر را در یک زمان به استخر اضافه می کند. این کلر را همیشه در سطح مناسب نگه می دارد. اگر دستگاه کلرزن استخر ندارید، باید کلر مایع را با دست اضافه کنید. در این صورت، اندازه گیری صحیح آن بسیار دشوار است.

کلرزنی استخر برای از بین بردن جلبک

جلبک ها در استخر شنا به دلیل عدم تعادل شیمیایی ایجاد می شوند. اگر مقدار pH بین 7.2 و 7.6 نباشد، خطر رشد جلبک ها در استخر وجود دارد. با این حال، جلبک ها می توانند در استخر وجود داشته باشند، حتی اگر pH مناسب باشد. به همین دلیل،استخر باید با کلرزن استخر یا نمک استخر ضد عفونی شود. این محصولات تضمین می کنند که باکتری ها و جلبک ها نمی توانند رشد کنند. برای جلوگیری از جلبک ها در استخر، بهتر است PH و مقادیر کلر را تا 3 بار در هفته بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را تنظیم کنید. زمانی که جلبک در استخر شنا ایجاد می شود، این نشان می دهد که آب استخر ضد عفونی نشده است. برای از بین بردن جلبک استخر، افزودن کلر و فیلتراسیون استخر را بررسی کنید.

اگر میزان PH و کلر استخر مناسب است، اما در استخر شما هنوز جلبک وجود دارد، علت آن احتمالاً در تثبیت بیش از حد آب استخر است. می توانید با اندازه گیری قلیایی بودن آن را بررسی کنید. در حالت ایده آل، قلیاییت باید بین 100 تا 150 ppm باشد. شما می توانید قلیاییت را با کمک TAC + و TAC – تنظیم کنید. پس از بازیابی کیفیت آب، می توانید یک محصول ضد جلبک به استخر اضافه کنید. اگر درمان شوک کلر انجام داده اید، قبل از افزودن ضد جلبک به استخر، 24 ساعت صبر کنید. گاهی اوقات جلبک ها در کف استخر ته نشین می شود، برای خارج کردن آنها از آب استخر، باید از جاروی استخر استفاده کنید.

چرا کلر استخر مهم است؟

کلام آخر

ضدعفونی آب استخر و از بین بردن آلودگی ها و باکتری های آب ، توسط کلر و سایر مواد شیمیایی و میزان مناسب کلر استخر به سلامتی و ایمنی شناگر و تجهیزات استخر کمک می کند. افزودن قرص کلر به استخر با استفاده از دستگلاه کلرزن استخر ، از ایمن ترین راه های افزودن کلر می باشد ، زیرا استنشاق بوی کلر برای افراد می تواند مضر باشد.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *