مقالات

انواع تجهیزات تصفیه آب استخر

انواع تجهیزات تصفیه آب استخر

انواع تجهیزات تصفیه آب استخر، از سیستم فیلتراسیون و تصفیه تا مواد ضدعفونی کننده را شامل می شود. شنا و آبتنی در استخر در هر فصل و زمانی لذت بخش است و یکی از بهترین تفریحات برای سرگرمی و نشاط در روزهای گرم تابستان است و اوقات خوبی را برای ما فراهم می کند. علاوه بر سرگرمی، شنا یک نوع ورزش است که در سلامتی روح و جسم شما موثر است و اوفت خوشی را برای کودکان و بزرگسالان فراهم می کند.

اما استخرها در صورت آلودگی و عدم تصفیه مناسب می توانند مکانی برای رشد باکتری ها و بیماری های عفونی باشند و سلامتی و ایمنی شناگران را تهدید کنند. تجهیزات استخر نیز دچار آسیب و مشکل شوند. اما چگونه می توان آب استخر را تصفیه کرد. چه نوع لوازم و تجهیزات استخری نیاز است تا آب استخر تصفیه شود. از چه روش های متداولی می توان برای ایمن تر و موثرتر کردن آب استخر استفاده کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش های تصفیه آب استخر آشنا کنیم.

انواع تجهیزات تصفیه آب استخر

شنا در یک استخر شفاف با آب زلال، بسیار لذت بخش و جذاب است، اما زمانی که آب استخر آلوده یا کدر شود، از جذابیت آن کاسته می شود. آلوده و کثیف شدن آب استخر ، به دلیل استفاده مکرر از آب امری اجتناب ناپذیر است، اما باید به دنبتال راه ها و روشها و تجهیزاتی باشید که آب استخر را تصفیه کرده و آنرا برای شنا آماده کند. به یاد داشته باشید که وجود آب شفاف و زلال در استخر برای شنای ایمن و عملکرد صحیح استخر امری ضروری است. انواع تجهیزات تصفیه آب استخر، تجهیزات و لوازمی مانند پمپ استخر، فیلتر استخر، کلرزن استخر، ازن زن استخر و جاروی استخر برای فیلتراسیون و نظافت آب استخر از آلودگی ها مناسب است.

اگر پمپ استخر یا فیلتر استخر به درستی کار نکند، ممکن است آب بیش از حد معمول کدر به نظر برسد. طوفان یا افزایش بارندگی می تواند استخر را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین نور خورشید نیز می تواند باعث گرم شدن استخر شود و باعث رشد بیشتر باکتری ها شود. اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند کلر استخر را تجزیه کرده و در نتیجه سطح کمتری از این ماده شیمیایی ایجاد کند. اگر افراد بیشتری از استخر استفاده کنند، استخر بیشتر آلوده می شود.

سیستم فیلتراسیون آب استخر

زمانی که آب استخر ابری و آلوده است، نشان دهنده آن است که احتمال دارد، سیستم فیلتراسیون استخر شما دچار مشکل شده باشد. پس باید فیلتر استخر، پمپ استخر و سایر تجهیزات استخر را که مربوط به سیستم فیلتراسیون استخر می باشد را بررسی کنیم.

فیلتر استخر

فیلتر استخر، از انواع تجهیزات تصفیه آب استخر و از تجهیزات مهم در سیستم فیلتراسیون آب استخر می باشد. پس از ورود آب به فیلتر استخر، آلودگی ها توسط رسانه فیلتر به دام افتاده و آب تصفیه شده از استخر خارج می شود و سپس آب تصفیه شده پس از عبور از کلرزن در صورت وجود، به استخر برگردانده می شود. توجه داشته باشید در صورتی که آب استخر، پس از عبور از فیلتر کدر مانده بود و شفافیت مد نظر شما را نداشت،  باید فیلتر را شست و شو دهید زیرا ممکن است ، رسانه فیلتر یا مخزن فیلتر کثیف شده باشد و نتواند آب را به درستی تصفیه نماید.

سه نوع فیلتر استخر داریم که عبارتند از :

  • فیلتر شنی استخر
  • فیلتر کارتریجی استخر
  • فیلتر دیاتومه

از محبوبترین و رایج ترین نوع فیلترهایی که در استخرها از آنها استفاده می شود، می توان به فیلتر شنی استخر اشاره کرد. این نوع فیلترهای استخر به دلیل حمل و نقل آسان، قیمت ارزانتر نسبت به سایر فیلترهای استخر، عمر طولانی در صورت استفاده درست، به شدت مورد علاقه استخرداران می باشد. فیلتر استخر کارتریج برای استخرهای کوچک خانگی و یا جکوزی مناسب می باشد.

در سیستم فیلتراسیون استخر موارد زیر را بررسی کنید :

  • فیلتر خود را از نظر قطعات فرسوده یا خراب بررسی کنید. در صورت لزوم قطعات را تعویض کنید.
  • پمپ استخر حداقل روزانه، ۸ ساعت کار کند.
  • فیلتر را دوباره بشویید تا جریان شفافی از آب جریان یابد. فیلتر خود را با تمیز کننده فیلتر تمیز کنید.
  • هرگونه آلودگی و آوار را از سبد اسکیمر خالی کنید که ممکن است جریان آب را مسدود کند.

پمپ استخر

هر استخر یک پمپ دارد. هنگامی که استخر شما نو می باشد، یک پمپ و موتور، به صورت یک واحد نصب شده بود. پمپ استخر شما انتهای مرطوب عملیات است، سبد پمپ را در خود جای می دهد. پمپ ها باید از طریق موتور اولیه نصب شده و شاید تا دو یا سه موتور جایگزین، معمولاً 10 تا 12 سال دوام بیاورند. پمپ های مدرن از پلاستیک سخت ساخته شده اند و به مرور زمان دچار انحراف می شوند. اگر هنوز یک پمپ چدنی یا برنزی قدیمی روی استخر خود دارید، وقت آن است که یک پمپ و موتور جدید را تکمیل کنید. همچنین، اگر عمر مفید کامل خود را از موتور جایگزین دریافت نمی کنید، ممکن است پمپ شما نیاز به تعویض داشته باشد.

کلرزنی آب استخر

زمانی که آب استخرتان ابری است، ممکن است با خود فکر کنید که چرا این مشکل برای استخرتان پیش آمده است. مواد شیمیایی استخر، ممکن است تعادل نداشته باشد و سطح کلر و میزان ph  آب استخر دچار مشکل باشد. کلر محبوب ترین ماده شیمیایی موجود برای ضد عفونی کردن آب استخر می باشد. عوامل غیر طبیعی و طبیعی مانند بارش باران و وزش باد و طوفان می تواند استخر شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین نور خورشید می تواند باعث گرم شدن آب استخر شود که سبب می شود تا باکتری ها در استخر شما رشد کنند. می توان گفت ، اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند کلر استخر را تجزیه کرده و در نتیجه سطح کمتری از این ماده شیمیایی ایجاد کند. یکی دیگر از علل ابری شدن آب استخر می تواند، به علت استفاده زیاد از آب استخر باشد. کلر به دلیل خاصیت اکسیداسیون ، اکثر ویروس ها و باکتری های موجود در آب را از بین می برد. کلر به عنوان رایج ترین ماده شیمیایی، در اشکال مختلف استفاده می شود، که عبارتند از:

  • کلر مایع

کلر مایع یا سدیم-هیپوکلریت یک محلول مایع است که باید در یک مکان خنک و تاریک نگهداری شود. کلر مایع حاوی 10-15٪ کلر موجود است که با گذشت زمان غلظت فعال خود را از دست می دهد و در طول آب به تثبیت نیاز دارد ، فرایندی که با آزمون و خطا اجرا می شود. در طول استفاده از کلر مایع ، سطح pH در آب افزایش می یابد و باید با استفاده از اسید کلریدریک متعادل شود ، این امر ما را به بزرگترین نقطه ضعف این روش بهداشتی سوق می دهد. ترکیبی از کلر مایع و اسید کلریدریک بسیار خطرناک است و تولید گاز خردل می کند. ذخیره و حمل ظروف بزرگ و سنگین کلر مایع و اسید کلریدریک نه تنها دست و پا گیر بلکه می تواند کشنده باشد.

  • قرص یا پودر کلر

یک روش بهداشتی آشنا و گسترده در بازار استفاده از قرص کلر یا کلسییم-هیپوکلریت می باشد. این روش از نظر عملیاتی یک راه حل راحت ارائه می دهد و بسیار ایمن تر است. قرص ها را می توان در کفگیر استخر یا در دستگاه کلرزنی شناور ، قرار داد. می توان مقداری مواد مفید اضافی به قرص ها افزود که باعث شفافیت آب می شود و کلر را برای مدت طولانی تری فعال نگه می دارند. استفاده از قرص کلر نیز معایب خاص خود را دارد که عبارتند از:

  • خطر مستقیم ارتباط بزرگسالان و کودکان با “قرص های کلر
  • عدم کنترل سطح کلر در آب و سرعت آزاد سازی کلر به آب است.
  • استفاده از دستگاه کلریناتور

به طور کلی دستگاه هایی که کلر را در آب تزریق می کنند، کلریناتور نامیده می شوند. تفاوت این دستگاه ها در نحوه و کلرزنی و دقت این دستگاه ها برای کلرزنی آب استخر می باشد.  کلریناتور ها به دو صورت گاز یا مایع، کلر را به آب تزیریق می کنند. از مزایای این ذستگاه ها عدم تماس کلر با دست هنگام افزودن به آب ، کنترل سطح کلر در آب و سرعت آزادسازی کلر در آب می باشد. که در اینجا از یک پمپ تزریق و دستگاه میکسر جهت مایع کردن کلر و افزودن آن به آب استخر استفاده می شود.

  • استفاده از یک کلریناتور نمک طبیعی

این روش در اروپا ، ایالات متحده آمریکا و به طور عمده در استرالیا طی 40 سال گذشته بسیار رایج شده است. مولد کلر، دستگاهی که با برق کار می کند ، غلظت کمی نمک در آب را از طریق فرایند الکترولیز کنترل شده ، به کلر فعال در غلظت اندازه گیری شده تبدیل می کند که آب استخر را ضد عفونی می کند. پس از اتمام این مراحل، کلر دوباره به نمک محلول برمی گردد و چرخه تکرار می شود. برخلاف قرص های کلر که به صورت دوره ای باید خریداری شود، کلر ساز نمک طبیعی با یک سرمایه گذاری اولیه به کاهش هزینه های روزانه عملیاتی و از بین رفتن شرایط خطرناک ، کمک می کند. اما دانستن این نکته مهم است که بدانیم سلول الکترولیزی که نمک را به کلر تبدیل می کند، عمر محدودی دارد(بسته به کیفیت نگهداری و آب حدودا ۳ سال)، بنابراین سلول نیاز به تعویض و یا نگهداری دوره ای دارد. ضدعفونی کردن آب استخر با یک کلر ساز کلر طبیعی دارای  مزایای است از جمله:

  • کلریناتور کاملاً ایمن است و عوارض جانبی استفاده از کلر مایع وجود
  • خطر تماس مستقیم با قرص های کلر وجود ندارد و می توان سرعت تولید کلر را کنترل کرد.
  • کلریناتور وظیفه تمیز کردن و پاکسازی استخر را دارد در حالی که برق بسیار کمی مصرف می کند.
  • برخی مدلها برای کنترل مقادیر کلر و pH در استخر طراحی شده است.

در پایان

انواع تجهیزات تصفیه آب استخر، هم در بخش فیلتراسیون و تصفیه و هم در بخش ضدعفونی استخر، را می توانید از فرشوگاه اینترنتی پولاب تهیه نمایید. فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *