مقالات

بررسی سطح ph استخر

بررسی سطح ph استخر

سطح pH استخر شما اندازه گیری کل اسیدیته و تعادل قلیایی آب است. مقیاس pH از 0 تا 14 است که 7 در مرکز نشان دهنده خنثی بودن استخر است. سطح pH 7 نه اسیدی است و نه بازی. بنابراین باید سطح pH را درست بالاتر از این مقدار خنثی، از 7.4-7.6 حفظ کرد. pH بدن انسان در محدوده خنثی قرار دارد و pH استخر ایده آل تقریباً با بی طرفی نسبی چشم و غشاهای مخاطی انسان مطابقت دارد. شایان ذکر است که هر عدد بالاتر یا کمتر از 7 در واقع 10 برابر افزایش اسیدیته یا قلیاییت آب است. به عنوان مثال، نمره pH 4.0 ده برابر اسیدی تر از نمره pH 5.0 است. به طور مشابه، نمره pH 9.0 ده برابر قلیایی تر از نمره pH 8.0 است. عدم تعادل سطح ph استخر، به تجهیزات استخر از جمله پمپ استخر و فیلتر استخر آسیب می رساند.

بررسی سطح ph استخر مهم است؟

عدم تعادل شیمیایی ناشی از سطوح نامناسب pH می تواند دیواره های استخر شما را لکه دار کند، باعث تغییر آب استخر شود، پمپ شما خورده شود و پوست، چشم ها و بینی شما را تحریک کند.

اگر آب استخر اسیدی شود، چه اتفاقی می افتد؟

  • سوزش چشم و پوست: آب با pH پایین باعث سوزش، سوزش در چشم و حفره بینی شناگران می شود. آب اسیدی پوست را نیز تحریک می کند و باعث خارش، سوزش و احساس خشکی آن می شود. این به این دلیل است که آب با اسیدیته بالا چربی هایی را که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند از پوست پاک می کند.
  • بتن و وینیل آسیب دیده: آب با سطح pH پایین باعث سوراخ شدن سطوح بتن می شود و جلبک ها مکان مناسبی برای پنهان شدن و شکوفه دادن هستند. PH پایین می تواند باعث ایجاد حکاکی روی دیوارهای فلزی، بتونی و گچی شود. می تواند کاشی های موزاییک را زبر کند و جذابیت زیبایی شناختی آنها را کاهش دهد. اسیدیته همچنین باعث می شود که پانل های وینیل خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و باعث چروک، سگک و در نهایت پارگی آن ها شود.
  • خوردگی: آب اسیدی تمام وسایل فلزی استخر شما را خورده می کند. این شامل نردبان شما، پمپ استخر و تخته غواصی می شود. خوردگی طول عمر پمپ شما را کوتاه می کند و منجر به خرابی زودرس پمپ می شود. آب اسیدی استخر همچنین لباس‌های شنا را محو می‌کند و باعث می‌شود لباس‌های شنا سریع‌تر فرسوده شوند و مستعد سفید شدن شوند. آب با PH پایین، هرگونه گچ موجود در استخر را از بین می برد و همچنین دیواره های استخر را لکه دار می کند.

اگر آب استخر قلیائی شود، چه اتفاقی می افتد؟

  • ایجاد رسوب: هنگامی که PH برای مدت طولانی بیش از حد بالا باشد، رسوب می‌تواند در سطح کف استخر، دیواره‌های استخر و لوله‌ها ایجاد شود. خط آب استخر زباله ها را جمع می کند و دیواره های استخر را تیره می کند. رسوب همچنین خود را به فیلترهای رسانه ای مانند ماسه متصل می کند و کارایی فیلتراسیون آنها را کاهش می دهد و اجازه می دهد کثیفی و آلودگی وارد آب شما شود. با مسدود شدن لوله ها با رسوب، گردش خون نیز کاهش می یابد.
  • اثربخشی کلر را کاهش می دهد: کارایی کلر در آب با سطح pH بالا به شدت کاهش می یابد. این امر باعث تجمع جلبک ها می شود و همچنین رنگی مبهم و مبهم به استخر شما می دهد. کلر دیگر نمی تواند به همین راحتی باکتری ها را تجزیه کند. همچنین اگر بخواهید سطح کلر آب استخر بسیار قلیایی را متعادل کنید، مقدار زیادی کلر را هدر می دهید.
  • سوزش چشم و پوست: درست مانند آب استخر با PH بسیار کم، هنگام شنا در آب استخر با خاصیت قلیایی بالا، ناراحتی فیزیکی را تجربه خواهید کرد. بدن ترجیح می دهد در محیطی با pH خنثی قرار گیرد که منعکس کننده تعادل خود باشد و آب استخر با pH بالا باعث سوزش چشم و بینی و احساس خشکی و چسبندگی پوست شما می شود.

چگونه سطح pH استخر خود را متعادل کنم؟

برای تنظیم سطح pH استخر، باید یک ماده شیمیایی به آن اضافه کنید تا تعادل را افزایش یا کاهش دهید.

  • بالا بردن سطح pH

برای افزایش سطح pH استخر، به کربنات سدیم نیاز دارید که معمولاً به آن خاکستر سودا می گویند. اینها معمولاً با نام هایی مانند “افزایش دهنده pH” یا “pH Plus” فروخته می شوند.

خاکستر سودا (کربنات سدیم): به حدود 6 اونس خاکستر سودا نیاز دارید تا PH را در یک استخر 10000 گالن افزایش دهید. پس از اندازه گیری مقدار مناسب خاکستر سودا، قبل از افزودن آن به استخر، آن را در یک سطل آب مخلوط کنید. خاکستر سودا اگر مستقیماً در استخر ریخته شود به طور یکنواخت حل نمی شود. پس از اینکه محلول خود را مخلوط کردید، در اطراف محیط استخر قدم بزنید و خاکستر سودا را در آب بریزید. یک ساعت صبر کنید و اجازه دهید پمپ استخر قبل از بررسی سطوح، خاکستر سودا را به گردش درآورد. خاکستر سودا ممکن است رنگ آب استخر شما را کدر کند اما ظرف یک روز پاک می شود.

  • کاهش سطح pH

برای کاهش pH استخر، به بی سولفات سدیم (اسید خشک) یا اسید موریاتیک نیاز دارید. اینها معمولاً به عنوان “pH Minus” یا “pH Reducer” فروخته می شوند.

بی سولفات سدیم (اسید خشک): بی سولفات سدیم به شکل پودر خشک است. این یک ماده شیمیایی است و شما نمی خواهید خطر دمیدن آن را روی پوست و چشم یا در سراسر پاسیو خود داشته باشید. پودر را داخل آب بریزید. بنابراین آب می تواند اسید خشک را در سراسر استخر به گردش درآورد. فقط ¾ مقدار توصیه شده را اضافه کنید. شما می خواهید از کاهش تصادفی بیش از حد pH جلوگیری کنید و همیشه می توانید بعداً موارد بیشتری را اضافه کنید. اسید خشک در عرض 15 دقیقه حل می شود. حدود 6 ساعت صبر کنید، سپس آن را تست کنید تا مطمئن شوید به نتایج دلخواه خود رسیده اید.

اسید موریاتیک: اسید موریاتیک یک ماده شیمیایی بسیار قوی تر از بی سولفات سدیم است. هنگام استفاده از آن برای متعادل کردن pH خود باید بسیار احتیاط کنید (به خاطر داشته باشید که این یک ماده شیمیایی است که برای ترشی فولاد و حل کردن سنگ ها استفاده می شود). هم پوست شما و هم بتن اطراف استخرتان را می سوزاند. عینک و لباس محافظ بپوشید و مطمئن شوید که هیچ کدام از آن ها روی کاشی ها، سنگ تراشی ها یا وسایل فلزی مانند نردبان نریزد. پمپ استخر را خاموش کنید و بگذارید آب ساکن شود. این مرحله برای جلوگیری از قرار گرفتن اسید صرفاً روی سطح استخر است. پس از حدود یک ساعت، جریان مستقیم اسید موریاتیک را در انتهای عمیق استخر بریزید و از تمام سطوح فلزی و بتنی خودداری کنید. (به یاد داشته باشید، فقط ¾ از مقدار توصیه شده را اضافه کنید. می خواهید از اصلاح بیش از حد جلوگیری کنید.) سپس استخر را دوباره روشن کنید و اجازه دهید اسید در گردش باشد.

تصور می شود این روش موثرتر باشد، اما اگر اسید موریاتیک برای مدت طولانی روی کف استخر شما بماند، می تواند به کف استخر آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر، می توانید استخر را در حالت روشن رها کنید و به آرامی آن را با جت های برگشتی داخل آن بریزید، بنابراین به استخر اجازه می دهید اسید را به گردش درآورد. در هر صورت، باید 4 تا 6 ساعت پس از افزودن اسید قبل از بازگشت برای آزمایش آب استخر صبر کنید.

قلیائیت کل استخر

قلیاییت کل استخر شما اندازه گیری ظرفیت آب برای مقاومت در برابر تغییرات ناگهانی pH است. قلیاییت کل بافر pH استخر شما است. با خنثی کردن اسیدهای موجود در آب، قلیاییت کل قادر است سطح pH را تثبیت کرده و از نوسانات آن جلوگیری کند. اگرچه به نظر می رسد که اندازه گیری آن با قلیائیت pH شما یکسان است، اما قلیاییت کل شما یک معیار متفاوت است. pH با مقیاس اندازه گیری می شود. قلیائیت کل با چگالی (قسمت در میلیون یا ppm) اندازه گیری می شود. این تعداد کل ذرات قلیایی محلول در آب استخر شما است. برای ایجاد یک بافر مناسب برای تعادل pH خود، باید قلیائیت کل را بین 80-120ppm حفظ کنید. اگر هم pH و هم قلیایی کل شما نامتعادل هستند، ابتدا باید سطح قلیایی خود را تنظیم کنید.

چرا باید قلیایی بودن کل استخر خود را آزمایش کنیم؟

سطوح نامناسب pH می تواند آسیب مضری به خود استخر شما وارد کند. ثابت نگه داشتن سطح pH استخر، می تواند یکی از خسته کننده ترین وظایف در نگهداری استخر باشد. هنگام تنظیم سطح pH بسیار آسان است که بیش از حد آن را اصلاح کنید و می خواهید از چرخش سریع به جلو و عقب بین آب پایه و اسیدی استخر جلوگیری کنید. حفظ سطح قلیایی کل متعادل به شما اطمینان می دهد که سطح pH شما در برابر تغییرات شدید محافظت می شود. اگر قلیایی کل کم شود، موارد زیراتفاق خواهد افتاد:

  • جهش pH: زمانی که قلیایی کل کم باشد، سطح pH می تواند بین اسیدی و بازی در نوسان باشد. اگر بخواهید مقدار زیادی ماده ای مانند خاکستر سودا اضافه کنید تا سطح pH پایینی را بالا ببرید، ممکن است در نهایت از هدف خود فراتر رفته و آب را بیش از حد به محدوده قلیایی هدایت کنید. هنگامی که قلیائیت کل خیلی کم باشد، pH به طور غیرقابل کنترلی به جلو و عقب می چرخد.
  • آسیب  به رنگ‌آمیزی، حکاکی و خوردگی کاسه استخر: درست مانند زمانی که PH خیلی پایین است، قلیائیت کم کل باعث آسیب به سنگ‌تراشی، کاشی‌کاری، موزاییک‌ها و وینیل شما می‌شود. با تحلیل رفتن مواد، شیارهایی در دیواره های استخر شما ایجاد می شود. وسایل فلزی زنگ زده و خورده می شوند. دیوارهای وینیل لکه دار می شوند. تقریباً هر چیزی که استخر شما و استخر شما را در بر می گیرد، در صورت قرار گرفتن در معرض قلیائیت کل کم برای مدت زمان طولانی در معرض خطر تخریب قرار می گیرد.

اگر قلیایی کل خیلی زیاد باشد، ممکن است موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • مقیاس: هنگامی که قلیاییت خیلی زیاد است، رسوبات کربنات کلسیم می توانند روی دیوارها و کف استخر و همچنین اطراف پمپ استخر شما رسوب کنند. این رسوبات که به عنوان رسوب شناخته می شوند، می توانند آسیب ساختاری و زیبایی شناختی دائمی به استخر شما وارد کنند. ترازو همچنین می تواند فیلترهای استخر شما را مسدود کرده و آنها را بی اثر کند و شما را مجبور به تعویض زودرس آنها کند.
  • آسیب به پمپ و لوله: وقتی رسوب در لوله ها و اطراف پمپ شما ایجاد می شود، عملکرد آنها به طور قابل توجهی کاهش می یابد. از آنجایی که پمپ شما با رسوب مسدود می شود، دیگر آب را به سرعت یا به طور موثر به گردش در نمی آورد. فیلترهای آسیب دیده استخر قادر به حذف آلاینده ها یا جلبک ها با همان مهارت نیستند. ایمنی آب استخر شما ممکن است به خطر بیفتد.

چگونه می توانم قلیایی کل استخر خود را متعادل کنم؟

متعادل کردن قلیاییت کل فرآیندی مشابه متعادل کردن pH استخر است. در فرآیند متعادل کردن قلیائیت کل استخر، ممکن است سطح pH استخر را بر هم بزنید. با این حال، به خاطر داشته باشید، قلیائیت کل متعادل باعث افزایش pH متعادل می شود. هنگامی که سطح قلیایی کل شما کنترل شد، به آرامی تنظیمات را انجام دهید تا pH را به محدوده مورد نظر برسانید. روش محبوب برای افزایش قلیایی کل استخر، بی کربنات سدیم است که به طور گسترده به عنوان جوش شیرین شناخته می شود. درست مانند کاهش pH، قلیائیت کل استخر خود را با اسید خشک یا اسید موریاتیک کاهش می دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *