مقالات

بررسی سیستم تصفیه آب استخر خانگی

بررسی سیستم تصفیه آب استخر خانگی

سیستم تصفیه آب استخر خانگی، همانند سیستم های تصفیه آب صنعتی، فاضلاب، آب آشامیدنی و غیره می باشد. وظیفه سیستم فیلتراسیون در هر استخری ، حذف آلودگیهای و مواد اضافی از آب استخر می باشد. عمل فیلتراسیون و تصفیه آب استخر خانگی توسط تجهیزات استخر از جمله پمپ استخر و فیلتر استخر انجام می شود. آب استخر با عبور از محیط پمپ و فیلتر و سپس سیستم ضدعفونی کننده به استخر بازمی گردد.

تصفیه آب استخر خانگی چگونه انجام می شود؟

سیستم فیلتراسیون در هر استخری برای حذف مواد معلق از آب استخر است. فیلتراسیون با عبور آب از یک محیط مناسب موجود در ظرف حاصل می شود. به طور کلی  سه نوع فیلتر مرتبط جهت تصفیه آب استخر خانگی در بازار وجود دارد، که عبارتند از :

  • فیلتر شنی
  • فیلتر کارتریجی
  • فیلتر دیاتومه

این سه نوع فیلتر آلودگی و ذرات موجود در آب را تصفیه می کنند. به عبارتی حذف ذرات از 20 تا 5 میکرون را می توان با این سیستم ها انجام داد و این کار برای مدت طولانی انجام می شود. تصفیه آب استخر خانگی، با توجه به میزان استفاده از استخر از 6 تا 8 ساعت قابل قبول است. راندمان فیلتراسیون تحت تأثیر سرعت آب و از طریق محیط فیلتر استخر انجام می شود و این به صورت جریان حجمی از طریق یک متر مربع محیط در ساعت (m³/m²/hr) بیان می شود. تعداد شناگران و تمیزی بدن آنها نیز در هر استخر شنا نیز بر میزان تصفیه آب استخر تأثیر می گذارد. بنابراین انتخاب فیلتر برای استخر ضروری است که این موضوع در طراحی استخر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. با توجه به این موضوع که سیستم فیلتراسیون و سیستم پمپ استخر و فیلتر استخر، بخشی جدایی ناپذیر از استخر می باشد که بدون یکی دیگری نمی تواند به درستی کار کند.

بررسی سیستم تصفیه آب استخر خانگی

فیلتراسیون استخر خانگی با دیاتومه

تصفیه آب استخر خانگی با استفاده از دیاتومه، توسط خاک دیاتومه و پوشش فیلتراسیون قبل از خاک دیاتومه (DE) انجام می شود. مخازن فیلتر پیش پوشش دارای یک چارچوب داخلی است که بر روی آن یک ماده شیمیایی مقاوم، بادوام و ثابت شده است. مواد متخلخل چارچوب به بخش هایی تقسیم می شود که به عنوان سپتوم شناخته می شوند. به طوری که آب وارد رگ اطراف سپتوم شده و برای خروج باید از آن عبور کند

مواد پوشش دهنده آنها مشخص است و جریان آب باید به گونه ای باشد که بیشترین یکنواختی جریان را تضمین کند. از طریق هر یک از سپتوم ها به طوری که وقتی محیط فیلتر به داخل فیلتر کشیده می شود، سپتوم ها را می پوشاند. محیط مورد استفاده در فیلتر دیاتومه، خاک دیاتومه است و باید سپتوم ها را با ضخامت بپوشاند و معمولاً از طریق یک محفظه در سمت مکش وارد سیستم می شود. پمپ مورد استفاده برای فیلتر دیاتومه، معمولا توسط طراح و تولید کننده فیلتر تنظیم می شود. اندازه فیلتر با توجه به حجم استخر معین می شود.

با معکوس کردن جریان آب از فیلتر (شستشوی معکوس) و تخلیه فیلتر از آلودگی پاک می شود. معمولاً یک گیج فشار و دریچه تخلیه هوا بر روی فیلتر تعبیه می شود و فیلتر حذف ذرات تا 5 میکرون را با نرخ فیلتراسیون 50 m³/m²/hr انجام می دهد. در حالی که راندمان فیلتراسیون این فیلترها بالا است، خطرات جدی برای سلامتی در هنگام کار با آن وجود دارد و به همین دلیل از این فیلترها زیاد استفاده نمی شود.

فیلتر کارتریجی جهت تصفیه آب استخر

فیلتر کارتریج از کارتریج جهت تصفیه آب استفاده می کند و ذرات معلق در آب در کارتریج قرار می گیرد، به طوری که آب وارد اطراف کارتریج می شود و هنگام عبور از آب ذرات خود را جا گذاشته و عبور می کند. هنگامی که کارتریج با زباله اشباع شد، کارتریج از آن خارج می شود، تمیز و یا تعویض می گردد. هنگامی که کارتریج استفاده و  چندین بار تمیز شود، فرسوده شده و باید جایگزین شود. در این نوع فیلترها نیز، حذف ذرات تا 5 میکرون قابل دستیابی است. در حالی که این فیلترها کارآمد هستند ولی استفاده از آن به دلیل مشکلات تمیز کردن کارتریج به استخرهای کوچک یا تخصصی محدود می شود.

فیلتر شنی رایج ترین گزینه تصفیه آب استخر

مخزن فیلتر شنی حاوی بستری از ماسه درجه بندی شده است که آب از طریق آن پمپاژ می شود. آب با فشار از شن فشرده شده عبور می کند و شکاف های میکروسکوپی بین هر دانه شن را کوچکتر می کند و بنابراین باعث حذف ماده معلق می شود. در انتهای فیلتر، مجموعه ای از لوله های خروجی (زیر زهکشی) که اجازه عبور آب را می دهد اما ماسه را نه قرار دارد تا آب شفاف را به استخر برمی گرداند.

لوله های ورودی بالا (اسپریدر) باید بالای سطح بستر شن و ماسه باشد تا امکان انبساط آن فراهم شود. بستر زمانی که جریان آب از طریق آن برای اهداف پاکسازی معکوس شود. بسته به طراحی فیلتر، عمق فیلتر و قطر آن نشان دهنده سایز فیلتر می باشد.ذفیلتر شنی با نرخ های فیلتراسیون به شرح زیر تعریف می شود:

  • نرخ پایین 0 تا 10 m³/m²/hr
  • نرخ متوسط 11 تا 30 m³/m²/hr
  • نرخ بالا 31 تا 50 m³/m²/hr

فیلتر شنی می تواند ذرات را تا 15 میکرون را حذف کند. شستشوی معکوس با تفاضل فشارهای ورودی و خروجی که توسط سازنده و باید به طور منظم انجام می شود تا از نفوذ خاک به بستر شن جلوگیری شود. حصول اطمینان از جریان یکنواخت آب از طریق بستر شنی اهمیت دارد. از آنجایی که عمق بستر شن و ماسه بیشتر از 1 متر در فیلترهای تجاری اهمیت دارد، لازم است اطمینان حاصل شود که نرخ جریان شستشوی معکوس حداقل 30 مترمربع بر متر مربع در ساعت است.

زیر زهکشی کمتر محدود شده ، جریان بهتری را ایجاد می کند. سطح این لایه همچنین هوا را به ترتیب از طریق فیلتر در هنگام شستشوی معکوس، برای کمک به سیال شدن بستر شنی پمپ می کند. هر گونه آب شستشوی معکوس باید در یک زهکش مناسب نزدیک به فیلتر و آب تخلیه شود. لوله کشی معکوس باید دارای شیشه دید باشد تا اپراتور بتواند به درستی طول شستشوی معکوس را مشاهده کرد.

کلیه مخازن فیلتر باید بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی طراحی و ساخته شوند. به طور کلی آنها باید طوری طراحی شوند که در فشاری معادل 1.5 برابر فشار خاموش شدن کار کنند. پمپ مورد استفاده در مورد مخازن فولادی برای مقاومت در برابر فشار خرد کننده معادل خلاء 50 میلی متر جیوه با ضریب ایمنی 3.5 و قبل از خروج از کارخانه آزمایش می شود. این فیلتر ها مجهز به فشارسنج و در صورت لزوم گیج ورودی و خروجی، شیر تخلیه هوا و در مورد شستشوی معکوس مجهز به یک شیر چندحالته، متشکل از پنج سوپاپ می باشد تا امکان شستشو را فراهم کند.

نگهداری از سیستم تصفیه آب استخر خانگی

تمام فیلترها و رسانه های فیلتر باید به طور منظم بازرسی شوند تا اطمینان حاصل شود که مشکلی وجود ندارد تا از فیلتراسیون کارآمد جلوگیری نشود. شن و ماسه، در صورت لزوم باید شامل دریچه های دسترسی باشد تا اجازه ورود کامل به فیلتر را بدهد. مراقبت باید برای اطمینان از ایمنی استفاده کنندگان و توجه ویژه باید در مورد محل نصب فیلتر انجام شود

استفاده از مواد ضدعفونی کننده استخر

استفاده از لخته سازها، منعقد کننده ها، کلر و سایر مواد شیمیایی از دیرباز برای کمک به افزایش کیفیت آب و در برخی موارد حفظ ph، به ویژه در حذف کیست کریپتوسپوریدیوم مهم بوده است. سولفات آلومینیوم، پلی آلومینیوم کلرید یا هیدروکسی کلرید آلومینیوم، سولفوسیلیکات پلی آلومینیوم، کلریدهای آهن و سولفات های آهن در مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها استفاده شده است. هیدرولیز در سطح th، در بستر ماسه ای رخ می دهد و با شستشوی معکوس حذف می شوند. در فیلترهای کارتریج و DE از فلوکولانت ها استفاده نمی شود.

پمپ های مورد استفاده برای استخر

طراحی سیستم فیلتراسیون کاملاً به انتخاب صحیح پمپ استخر بستگی خواهد داشت. اندازه آن و عملکرد آن باید با اندازه فیلتر و میزان فیلتراسیون مورد نیاز مطابقت داشته باشد. اندازه لوله برای محاسبه افت هد در سیستم به دقت محاسبه شده است، با این حال یک شیر متعادل کننده در سمت فشار فوری پمپ باید به گونه ای نصب شود که دبی صحیح را می توان با استفاده از دبی سنج درون خطی بدست آورد. پمپ ها باید مجهز به پیش فیلتر یا صافی یا خهمان استرینر باشند، در صورتی که جزءی از پمپ نباشد، برای جلوگیری از ورود اشیاء و رسوب پروانه، به صورت جداگانهقبل از پمپ نصب شود. پمپ باید زیر سطح آب و روی پایه ضد لرزش نصب شود. تمام پمپ ها باید دارای رتبه الکتریکی IP55 بوده و به برق متصل شوند.

بررسی سیستم تصفیه آب استخر خانگی

در نتیجه

انتخاب سیستم صحیح فیلتراسیون توسط طراح به عوامل زیادی بستگی دارد. داشتن بالاترین کیفیت آب، به انتخاب صحیح تجهیزات استخر، بخصوص پمپ و فیلتر بستگی دارد. استخرهای خانگی همیشه از فیلتراسیون با سرعت بالا استفاده می کنند. با این حال این وظیفه طراح استخر است که آن را انتخاب کند. انتخاب سیستم تصفیه آب استخر خانگی بسته به استفاده از استخر، حجم آب، نوع طراحی و تصفیه شیمیایی بستگی دارد.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *