آموزش

صفر تا صد فیلتر استخر

صفر تا صد فیلتر استخر

انتخاب فیلتر استخر مناسب برای کاهش زمان اختصاص داده شده به نگهداری استخر بسیار مهم است. فیلتر استخر از تجهیزات استخر می باشد که عمل فیلتراسیون را در کنار پمپ استخر انجام می دهد. در این مقاله صفر تا صد فیلتر استخر را با یکدیگر بررسی می کنیم، تا در انتخاب یک سیستم تصفیه آب مناسب برای استخرتان کمک کنیم.

معرفی فیلتر استخر

فیلتر استخر پایه ای برای تمیز، شفاف و ایمن نگه داشتن استخر شما برای شنا است. 3 جزء کلیدی برای تمیز، شفاف و قابل شنا نگه داشتن استخر شما وجود دارد.

  • نظافت و ضدعفونی کردن
  • گردش آب
  • فیلتراسیون و تصفیه آب استخر

فیلتراسیون استخر مسلماً مهمترین بخش در این چرخه است. اساساً یک فیلتر استخر ذرات کوچک از جمله خاک، ماسه، مو، جلبک ها، باکتری ها و سایر ذرات کوچک و آلاینده ها را از آب حذف می کند. یک فیلتر استخر این زباله‌ها را در رسانه‌های فیلتر به دام می اندازد. رسانه فیلتر، از پارچه کارتریج، خاک دیاتومه و ماسه یا شیشه تشکیل شده است.

صفر تا صد فیلتر استخر

صفر تا صد فیلتر استخر

3 نوع فیلتر استخر

3 نوع فیلتر استخر برای استخرهای شنا وجود دارد:

انواع دیگری از فیلترهای حاشیه ای نیز وجود دارد که هنوز توسط صنعت استخر پذیرفته نشده اند، بنابراین به منظور ساده نگه داشتن موارد، ما 3 نوع فیلتر هسته ای را که به طور گسترده در صنعت استخر استفاده می شود، پوشش خواهیم داد. اما ابتدا باید در مورد مساحت فیلتراسیون و واحد اندازه گیری میکرون بیاموزیم:

  • مساحت فیلتراسیون

مساحت فیلتراسیون به سطح فیلتر استخر گفته می شود که در معرض آب استخر قرار دارد. هر چه مساحت سطح بزرگتر باشد، فیلتر کارآمدتر مواد را از آب استخر گرفته و خارج می کند. بنابراین فیلترهای استخر، هر چه بزرگتر باشد بهتر است. هرچه مساحت فیلتر بزرگتر باشد، فیلتر شما سریعتر تمام کثیفی های موجود در آب استخر را می گیرد و همچنین زمان بین تمیز کردن فیلتر را افزایش می دهد و به نوبه خود نگهداری استخر خود را کاهش دهید.

  • واحد اندازه گیری میکرون

کثیفی و زباله های استخر شما بر حسب میکرون (میکرو متر) اندازه گیری می شود که یک میلیونیم متر است. 1 میلی متر = 1000 میکرون. به عنوان مثال، در زیر اندازه زباله هایی که ممکن است در استخر شما وجود داشته باشند با واحد میکرون عبارتنداز:

  • باکتری : 2 میکرون
  • گرد و غبار خانگی : 4 میکرون
  • گرده : 30 میکرون
  • موی انسان : 50-100 میکرون.

میکرون رسانه فیلتر استخر، اندازه ذراتی است که رسانه فیلتر شما به دام می اندازد. خاک دیاتومه کوچکترین ذرات را تا 5 میکرون به دام می اندازد که معادل اندازه یک گلبول قرمز است. کارتریج می تواند حدود 15 میکرون را به دام بیندازد و سیستم های فیلتر شنی ذرات 30-40 میکرون را جذب می کنند.

صفر تا صد فیلتر استخر

فیلتر شنی استخر

سیستم فیلتر شنی از زمان رومیان وجود داشته است. یک فیلتر شنی دارای یک مخزن بزرگ است که دارای یک لوله مرکزی است که در انتهای فیلتر با تعدادی نازل منشعب می شود. این مخزن با شن و ماسه با اندازه خاص یا شیشه و یا سیلیس پر می شود، که در هنگام عبور آب استخر زباله ها را می گیرد. میانگین فیلتر استخر شنی دارای مساحت فیلتر حدود 3 تا 5 فوت مربع است.

  • تعمیر و نگهداری فیلتر شنی

فیلتر استخر شنی نیاز به تعمیر و نگهداری هفتگی دارد. زیرا فیلتر استخ بار جمع آوری زباله ها در مخزن فشار ایجاد می کند. این فشار روی فشار سنج متصل به شیر فیلتر استخر قابل مشاهده خواهد بود. هنگامی که فشار روی گیج بیش از 10 psi افزایش می یابد، زمان تمیز کردن یا شستشوی معکوس(بکواش) فیلتر شنی فرا رسیده است. برای شستشوی معکوس فیلتر شنی ابتدا باید پمپ استخر را خاموش کنید، سپس شیر فیلتر را در موقعیت شستشوی معکوس قرار دهید. سپس پمپ استخر را دوباره روشن کنید و بگذارید. پمپ بین 30 تا 90 ثانیه کار کند. هنگام شستشوی معکوس فیلتر، مقداری آب از طریق دریچه فاضلاب فیلتر از دست می درود، بنابراین مطمئن شوید که پس از تمیز کردن فیلتر شنی به استخر آب اضافه کنید تا آب استخر شما در سطح مناسب بماند. . همچنین باید مواد شیمیایی را به آب اضافه کنید تا به دلیل از دست دادن آب و اضافه کردن آب تازه تصفیه نشده استخر به تعادل آب استخر کمک کند. پس از انجام شستشوی معکوس، پمپ استخر را خاموش کنید، سپس دریچه فیلتر را بچرخانید تا آبکشی شود و سپس پمپ را دوباره روشن کنید تا شیر به مدت 30 ثانیه آبکشی شود. سپس پمپ استخر را خاموش کنید و شیر را به حالت فیلتر برگردانید و پمپ استخر را دوباره روشن کنید و دوباره به کار خود باز گردید.

  • زمان تعویض شن و ماسه فیلتر

فیلتر استخر شنی شما هر 3 تا 5 سال یکبار نیاز به تعویض فیلتر شنی یا شیشه ای دارد. رسانه فیلتر شنی یا شیشه ای دارای گوشه های تیز است که با عبور آب از دانه ها، زباله ها را می گیرند. با گذشت زمان، این دانه‌های شن یا شیشه گوشه‌های تیز خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند زباله‌های استخر را مانند ابتدا جمع کنند. این  زمان،زمانی است که شن و ماسه فیلتر شنی نیاز به تعویض دارد.

  • اندازه میکرون فیلتر شنی

اندازه میکرون برای فیلتر شنی کمترین میزان است نوع از هر 3 نوع فیلتر استخر است . این بدان معنی است که مقداری “مواد” کوچکتر از 20 میکرون ، مستقیماً از طریق رسانه فیلتر شنی عبور می کند و به داخل استخر باز می گردد.

  • طول عمر فیلتر شنی

یک سیستم فیلتر شنی می تواند 20 تا 30 سال دوام بیاورد، اما ماسه باید هر 3 تا 5 سال یکبار تعویض شود.

صفر تا صد فیلتر استخر

فیلتر کارتریجی استخر

فیلترهای کارتریج در بسیاری از کاربردها از فیلتر کردن آب استخر، آب آشامیدنی گرفته تا روغن، رنگ و غیره استفاده می شود. کارتریج فیلتر استخر می تواند ذرات کوچک تا 15 میکرون را جمع آوری کند.

  • تعمیر و نگهداری فیلتر کارتریجی

سیستم های فیلتر کارتریج در مقایسه با سیستم فیلتر شنی سطح بسیار زیادی برای جمع آوری زباله ها دارند. بنابراین سیستم فیلتر کارتریج فرکانس هایی را که در آن باید فیلتر را تمیز کنید کاهش می دهد. در برخی موارد شما فقط یک بار در هر فصل نیاز به تمیز کردن سیستم کارتریج دارید. برای تمیز کردن فیلتر کارتریج ابتدا باید پمپ استخر را خاموش کنید، شیر فشار را در بالای فیلتر باز کنید و سپس بالای مخزن فیلتر را بردارید. سپس فیلترها را بیرون بکشید. با یک شلنگ باغبانی و نازل اسپری کارتریج ها را کاملاً بشویید. همچنین پلاگین تخلیه کف مخزن را بردارید و داخل فیلتر را نیز بشویید. هنگامی که همه چیز تمیز شد، فیلترها را دوباره در مخزن فیلتر قرار دهید، درب فیلتر را به طور ایمن و مطابق با مشخصات سازنده قرار دهید. سپس پمپ استخر را بچرخانید و دوباره وارد کار می شوید.

در طول فرآیند تمیز کردن، آب استخر از دست نمی رود، بنابراین نیازی به اضافه کردن آب یا مواد شیمیایی برای ایجاد تعادل مجدد در شیمی استخر ندارید. یک سیستم فیلتر کارتریج امکان یکنواختی آب را بدون نوسانات بالا و پایین فراهم می کند. بنابراین با استفاده از سیستم فیلتر کارتریج، هزینه کمتری برای آب، مواد شیمیایی و گرمایش خواهید داشت، زیرا نیازی به اضافه کردن آب به استخر نیست.

  • طول عمر فیلتر کارتریج

یک سیستم فیلتر کارتریج 20 تا 30 سال دوام می آورد، اما کارتریج ها باید هر 3 تا 4 سال یکبار تعویض شوند. شیمی آب نقش مهمی در طول عمر فیلترها دارد و اگر از واشر فشار برای تمیز کردن فیلترها استفاده کنید، به آنها آسیب می‌رسانید و توانایی آن را در گرفتن و به دام انداختن کثیفی کاهش می‌دهید. بنابراین هرچه بهتر با استخر و تمام تجهیزات آن رفتار کنید، عمر طولانی تری برای شما خواهد داشت.

  • اندازه میکرون فیلتر کارتریجی

اندازه میکرون فیلتر کارتریج حدود 15 میکرون است. این بدان معناست که یک فیلتر کارتریجی بیش از دو برابر زباله های یک فیلتر شنی را جمع آوری می کند، اما نه به اندازه یک D.E. فیلتر کنید.

صفر تا صد فیلتر استخر

فیلتر دیاتومه استخر

فیلتر دیاتومه تقریباً ترکیبی از دو فیلتر دیگر است. یک سری توری با پارچه ای روی آنها وجود دارد که پودر DE را نگه می دارد و به نوبه خود زباله های موجود در آب را می گیرد و فیلتر می کند. DE می تواند کوچکترین ذرات هر 3 نوع فیلتر استخر را فیلتر کند، اما دارای معایبی است. بسیار ظریف است و DE ممکن است به طور یکنواخت به شبکه های خود نچسبد تا فیلتراسیون بهینه را ارائه دهد و برای حفظ عملکرد بهینه آن نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

  • تعمیر و نگهداری فیلتر دیاتومه

برای تمیز کردن فیلتر دیاتومه استخر باید هر 1 تا 3 ماه یکبار فیلتر را بشویید و آن را جدا کنید. شبکه هایی که خاک DE را نگه می دارند و حداقل 2 بار در هر فصل آنها را به طور کامل تمیز می کنند. همچنین باید در هر بار شستشوی معکوس، DE تازه را از طریق اسکیمر استخر به فیلتر اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که DE را نمی توان در فاضلاب ریخت. بنابراین باید راه حلی برای محل شستشوی معکوس فیلتر DE و محل تمیز کردن آن بدون ریختن آن به سیستم فاضلاب پیدا کنید. همچنین هنگام کار با DE حتما از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید.

  • طول عمر فیلتر دیاتومه

فیلترهای DE به طور متوسط بین 20 تا 30 سال دوام خواهند داشت. شبکه ها باید هر 2 تا 3 سال یکبار با هزینه حدود 200 دلار تعویض شوند.

  • اندازه میکرون فیلتر دیاتومه

فیلترهای استخر DE برای فیلتر کردن کوچکترین ذرات بسیار مناسب هستند. یک فیلتر DE می تواند ذرات را به اندازه یک گلبول قرمز یا 5 میکرون از بین ببرد!

صفر تا صد فیلتر استخر

صفر تا صد فیلتر استخر

در نتیجه

در این مقاله صفر تا صد فیلتر استخر را بررسی کردیم و 3 گزینه عالی برای فیلتراسیون و تصفیه آب استخر معرفی کردیم که برای چندین دهه از آنها استفاده شده است. ما در فروشگاه اینترنتی پولاب تجهیز، سیستم فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی را توصیه می کنیم، زیرا هر یک دارای ویژگیهایی است که می تواند آب استخر رابه بهترین نحو، تصفیه نماید. برای دریافت اطلاعات مفید در مورد تجهیزات استخر، مقالات ما را مطالعه کنید. وقتی کیفیت مهم است، روی ما حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *