مقالات

مزایای ورزش در آب برای سلامتی

مزایای ورزش در آب برای سلامتی

راهی با تاثیر کمتر برای قوی نگه داشتن قلب و تیز نگه داشتن ذهن و بسیار آرامش بخش است! مردم در استخرهای سرپوشیده در مسیرها شنا می کنند. لذت دوران کودکی را به خاطر می آورید وقتی که یک روز گرم تابستانی را با دوستان خود در یک استخر سرد می گذرانید  شنا، همراه با سایر ورزش های آبی مانند پیاده روی در آب و ایروبیک در آب ، برای بدن و ذهن شما بسیار مفید است. تجهیزات استخر از جمله فیلتر استخر و پمپ استخر که در بخش تصفیه و فیلتراسیون آب مورد استفاده قرار می گیرد،باعث می شود تا شما بتوانید از مزایای ورزش در آب برای سلامتی بیشتر بهره ببرید.

مزایای ورزش در آب برای سلامتی

شنا فقط یک ورزش خوب نیست، یک ورزش عالی است. این به لطف خود آب است که شناوری و مقاومتی را ارائه می دهد که باعث می شود کل بدن شما نسبت به سایر اشکال ورزش راحت تر شود. همانند ورزش‌های قلبی عروقی ، شنا نسبت به سایر گزینه‌ها ساییدگی و پارگی کمتری روی بدن ایجاد می‌کند و یک انتخاب خوب برای هر کسی است. ما عاشق یک فعالیت بدنی با فرصت های برابر هستیم! شنا برای افراد در سنین مختلف، وزن ها و شرایط سلامتی مختلف است و صرف نظر از سطح فعالیت  هر شخص، مزایای ورزش در آب برای سلامتی در مورد همه یکسان است.

تاثیر روی مفاصل

ما نمی گوییم که شنا آسان است ، اما شنا آسیب بسیار کمتری به بدن شما وارد می کند تا ورزش هایی مانند دویدن یا دوچرخه سواری. این به این دلیل است که ورزش در آب تأثیر وزن بدن شما را بر مفاصل کاهش می دهد. شناوری آب وزن را از بین می‌برد. این به ویژه در صورت داشتن شرایطی که باعث سفتی یا درد مفاصل می شود مفید است:

  • آرتریت: مدتهاست که شنا به عنوان یکی از بهترین گزینه های ورزشی برای افراد مبتلا به آرتریت شناخته شده است که به کاهش علائم و بهبود قدرت عضلانی کمک می کند.
  • فیبرومیالژیا: یک مطالعه روی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد که شنا کردن منظم به مدت هشت ماه منجر به بهبود 20 درصدی عملکرد کلی بدن و 53 درصد بهبود در سفتی آنها شد.
  • چاقی: اضافه وزن می تواند به مفاصل شما فشار وارد کند و آنها را سفت و دردناک کند. اما شناور بودن آب، شنا و سایر ورزش‌های مبتنی بر آب را به گزینه‌ای عالی برای افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند تبدیل می‌کند.
  • بارداری: بارداری می تواند انواع ناراحتی ها از جمله دردهای عضلانی و مفاصل را به همراه داشته باشد، اما ورزش در آب می تواند به محافظت از مفاصل شما کمک کند و باعث تسکین آن شود.
  • کاهش تحرک: اگر معلولیتی دارید که بر تحرک شما تأثیر می گذارد، مانند دیستروفی عضلانی، فلج مغزی یا مولتیپل اسکلروزیس، ورزش های آبی می توانند به کاهش درد و اسپاسم کمک کنند.

قلب شما را قوی نگه می دارد

فعالیت قلبی یکی از کلیدهای داشتن قلب سالم است و فواید شنا برای قلب و عروق واضح است. مزایای ورزش در آب برای سلامتی قلب و عملکرد آن بسیار موثر است. از جمله مزایای ورزش در برای قلب عبارتند از :

  • سطح کلسترول را بهبود بخشد.
  • فشار خون را کاهش دهید.
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهید.

مطالعات نشان می دهد که شنا توسط افرادی که در حال بهبودی از نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونر هستند به خوبی قابل تحمل است. البته، همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در حال نقاهت از یک بیماری قلبی شدید یا بیماری شناخته شده ای دارید. و اگر جراحی قلب باز یا روش دیگری انجام داده‌اید، حتماً تا زمانی که برش‌های جراحی شما بهبود نیافته است بیرون از استخر بمانید.

ریه های شما را تقویت می کند

اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید، شنا می تواند به شما کمک کند. مشخص شده است که قدرت و ظرفیت ریه را بهبود می بخشد. با این حال، مطالعات همچنین نشان داده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد ضد عفونی کننده مورد استفاده برای تمیز کردن استخرهای شنا می تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.

کالری می سوزاند

مانند دیگر انواع ورزش های هوازی، شنا می تواند به شما در سوزاندن کالری و کاهش وزن کمک کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، یک فرد 100 کیلویی که به مدت 30 دقیقه دورهای سبک آزاد را آرام شنا می کند، 255 کالری می سوزاند. اما این مقدار بسته به وزن، سرعت و نوع حرکت شما متفاوت است.

حرکت پروانه بیشترین کالری را می سوزاند، اما از آنجایی که یادگیری و حفظ آن بسیار سخت است – به ویژه برای مبتدیان – به عنوان یک روش کاهش وزن توصیه نمی شود. سبک آزاد گزینه بهتری است و تنها پس از اینکه یاد گرفتید چگونه آن را به درستی انجام دهید

عضله می سازد

مقاومت داخلی که آب ایجاد می کند به ساخت عضلات کمک می کند و شما را قوی تر می کند. و از آنجایی که آب مقاومت بیشتری نسبت به هوا دارد، شنا این کار را سریعتر از تمرینات زمینی مانند دویدن و دوچرخه سواری انجام می دهد.

پیر شدن مغز

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما مطالعات نشان می دهد که شنای منظم می تواند عملکرد شناختی (ذهنی) را بهبود بخشد، که به ویژه با افزایش سن اهمیت دارد. همچنین شنا یک انتخاب ورزشی عالی است که به شما کمک می کند تا سلامت خود را با گذشت سالها حفظ کنید. مطالعه ای بر روی زنان یائسه مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که شنا باعث کاهش فشار خون و بهبود سفتی شریان می شود.

یائسگی همچنین باعث کاهش تراکم استخوان شما می شود که می تواند منجر به استخوان های ضعیف و شکننده شود. اما ثابت شده است که شنا تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان در افراد یائسه دارد. حتی ممکن است بتواند به جلوگیری از پوکی استخوان در افرادی که هنوز وارد یائسگی نشده اند کمک کند.

به سلامت روان شما کمک می کند

بر کسی پوشیده نیست که احساس بهتر از نظر فیزیکی می تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی بهتر باشید. آن مطالعه ای را که قبلاً ذکر کردیم، در مورد زنان مبتلا به فیبرومیالژیا که به مدت هشت ماه شنا کردند را به خاطر دارید؟ آنها فقط بهبودی در سلامت جسمانی نشان ندادند: آنها همچنین 41٪ بهبود در اضطراب و 27٪ بهبود افسردگی را گزارش کردند.

به علاوه، شنا یکی از آن فعالیت‌هایی است که به شما امکان می‌دهد دنیای اطراف خود را مسدود کنید و فقط باشید. چه در افکار خود گم شوید یا از فناوری ضدآب برای گوش دادن به موسیقی در حین انجام آن استفاده کنید، شنا می تواند راهی عالی برای کاهش استرس و بهره مندی از برخی از فواید مدیتیشن و همچنین درگیر شدن در آمادگی جسمانی باشد.

ورزش ها در استخر برای سلامتی

برای بهره‌مندی از مزایای حضور در آب، لازم نیست شنا در سطح المپیک را شروع کنید. سایر فعالیت های آبی نیز می توانند مفید باشند. از جمله ورز هایی که در استخر برای سلامتی انجام می شود، عبارتند از :

  • پیاده روی در آب

از آبی که تا کمر شماست شروع کنید. به آرامی روی استخر راه بروید، بازوهای خود را بچرخانید و پشت خود را صاف نگه دارید. همانطور که قدرت و استقامت خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید وزنه‌های آب یا تارهای دستی را اضافه کنید، که مانند وزنه‌هایی عمل می‌کنند که با مقاومت در آب کار می‌کنند.

اگر راحت هستید، می توانید به آب های عمیق تر بروید. حتی برخی از استخرها زمان مشخصی را برای راه رفتن در آب در رودخانه ای کم عمق، روان و مصنوعی ارائه می دهند.

  • ایروبیک در آب

همانطور که تحمل خود را برای ورزش در آب افزایش می دهید، ممکن است علاقه مند شوید که در یک کلاس ایروبیک در آب در باشگاه ورزشی یا مرکز بهداشتی محلی خود ثبت نام کنید. این کلاس ها فواید تمرین در آب را با رفاقت و سرگرمی در یک تمرین گروهی ترکیب می کند.

چقدر باید شنا کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید؟

150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط در هر هفته به سلامت بدن شما کمک خواهد کرد. اما این به چه معناست؟ هر تمرینی بهتر از ورزش نکردن است، به خصوص اگر اصلاً ورزش نکرده باشید. اگر شروع به شنا کنید (یا پیاده روی در آب یا ایروبیک در آب)، برخی از مزایای آن را تجربه خواهید کرد، حتی اگر هفته ای 150 دقیقه آن را انجام ندهید. یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلطی که مردم دارند این است که در حین تمرینات هوازی باید عرق بریزند. اما در واقع، شما فقط باید بلند شوید و حرکت کنید. هر چیزی بهتر از بی تحرکی است.»

نکات مهم در زمان استفاده از استخر

برخی از نکاتی که  برای شناگرانی که برای اولین بار از استخر استفاده می کنند، عبارتند از :

  • از کوچک شروع کنید

زمانی که شما تازه وارد شنای دو طرفه شده اید، ممکن است از اینکه چقدر سخت است که طول آن را به اندازه استخر کنید، شگفت زده شوید. هنگامی که بر آن مسلط شدید، به مدت پنج دقیقه و سپس 10 دقیقه شنا کنید.

  • فقط استخرها

همه توده های آبی، یکسان ایجاد نمی شوند. وقتی برای اولین بار شروع به کار کردید، از دریاچه ها و خلیج ها بگذرید و مستقیماً به سمت آب های دست ساز حرکت کنید.

  • به دنبال نجات غریق باشید

نجات غریق ها فقط برای بچه ها نیستند! ایمن ترین راه برای شنا در یک استخر محافظت شده است که در مواقع اضطراری افراد حرفه ای آموزش دیده در آن حضور دارند.

  • در صورت درد شنا نکنید

اگر شروع به گرفتگی کردید از آب خارج شوید و به هر گونه احساس ناخوشایند توجه کنید، به خصوص آنهایی که ضربان دارند، درد می کنند یا تشعشع می کنند. اگر شروع به تجربه هر گونه دردی، مانند شانه یا لگن خود کردید، این نشانه ای است که شنا را متوقف کنید و با ارائه دهنده تجهیزات اسخری خود مشورت کنید.”

کلام آخر

قبل از شروع هر فعالیت بدنی جدید، بپرسید که آیا برای شما بی خطر است یا خیر. در این مورد، این به ویژه اگر قبلاً شنا نکرده باشید یا سبک زندگی بسیار کم تحرکی داشته باشید، صادق است. آب خوب است، و قبل از اینکه متوجه شوید، نمو درونی خود را هدایت خواهید کرد و همچنین از فواید سلامتی زیادی بهره مند خواهید شد.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *