مقالات

نحوه تست دقیق آب استخر

نحوه تست دقیق آب استخر

نحوه تست دقیق آب استخر، به تمیز شدن آب استخر و ضدعفونی کردن آب استخر کمک می کند. آزمایش منظم آب استخر یک وسیله مقرون به صرفه برای حل عدم تعادل های کوچک قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه بزرگ است. آزمایش استخر شما همچنین یک راه پیشگیرانه برای حفظ جذابیت زیبایی شناختی و طول عمر استخر شما است. در صورت عدم مراقبت، سطح pH کمی کاهش یافته می‌تواند منجر به تخریب تجهیزات استخر از جمله پمپ استخر، نردبان‌ استخر و به بدنه و دیواره استخر آلوده به جلبک شود. کلر باکتری ها را ریشه کن می کند و از شما و استفاده کنندگان استخر در برابر قرار گرفتن در معرض بیماری های ناشی از استخر محافظت می کند. آزمایش هوشیارانه، اگرچه شاید خسته کننده باشد، شما را با دانش مسلح می کند و به شما قدرت می دهد تا قبل از اینکه یک مشکل قابل رفع به کابوس مداوم هزینه ها تبدیل شود، اقدامات اصلاحی انجام دهید.

چند وقت یکبار باید آب استخرم را آزمایش کنیم؟

برای حفظ استخری که بهداشتی، شفاف و متعادل باشد، باید کلر و pH خود را حداقل دو تا سه بار در هفته آزمایش کنید. شما باید یک بار در هفته قلیایی خود را آزمایش کنید. اندازه‌گیری‌های دیگر نیاز به آزمایش کمتری دارند، اما هرچه بیشتر استخر خود را آزمایش کنید، فرصت بیشتری برای متعادل کردن ترکیب شیمیایی آب خواهید داشت.

فرکانس آزمایش نیز تا حد زیادی به عواملی مانند استفاده از استخر و آب و هوا بستگی دارد. اگر یک مهمانی بزرگ در استخر برگزار می کنید، پس از خروج مهمانان، آب را بررسی کنید. اگر بچه های شما هر روز تابستان را در استخر شنا می کنند، احتمالاً می خواهید تقریباً هر روز آن را آزمایش کنید. اگر یک طوفان باران به راه افتاد، باید بررسی کنید که آیا بارش باعث اختلال در تعادل pH یا سطح کلر شده است یا خیر. کلر برای محافظت از استخر شما در برابر رشد باکتری‌های مضر و جلبک‌ها حیاتی است، بنابراین نظارت دقیق آن بسیار مهم است. در اینجا راهنمایی وجود دارد که نشان می دهد فرکانس هایی که باید سطوح استخر خود را با آن نظارت کنید:

  • فرکانس تست موضوع آزمون
  • کلر 2-3 بار در هفته
  • تعادل pH 2-3 بار در هفته
  • کل قلیاییت یک بار در هفته
  • سختی کلسیم یک بار در ماه
  • کل جامدات محلول (TDS) یک بار در ماه
  • فلزات سنگین هر 3-4 ماه یکبار

نحوه تست دقیق آب استخر

نوار تست استخر

به طور معمول، نوارهای تست استخر محبوب ترین گزینه تست برای صاحبان خانه های دارای استخر بوده است. آنها ساده، ارزان هستند و نتایج سریعی را در آزمون استاندارد استخر کلر، pH و قلیائیت کل ارائه می دهند. همچنین تعداد زیادی نوار تست استخر برای تعیین سطوح آلاینده های بالقوه مانند TDS، نمک، باکتری ها و فسفات ها وجود دارد.

کیت های تست استخر

همچنین می‌توانید کلر، pH و قلیاییت کل استخر خود را با کیت‌های تست آب آزمایش کنید. کیت های تست استخر که با نام های تجاری معروفی مانند Taylor یا Poolmaster شناخته می شوند، از معرف های مایع برای آزمایش ترکیب شیمیایی استخر شما استفاده می کنند. این معرف ها رنگ نمونه آب استخر را تغییر می دهند تا سطح کلر، قلیائیت و pH را نشان دهند. اینها نسبت به نوارهای تست کار فشرده‌تر هستند و با کمی منحنی یادگیری همراه هستند.

تسترهای دیجیتال و الکترونیک

تسترهای الکترونیکی استخر و کیت‌های تست دیجیتال برای نحوه تست دقیق آب استخر  محبوبیت خود را افزایش داده‌اند، زیرا می‌توانند تجزیه و تحلیل جامع آب استخر را مستقیماً به تلفن هوشمند شما ارائه دهند. برخی از آنها کنتورهای الکترونیکی هستند که می توانید در استخر فرو ببرید. سپس آنها اطلاعاتی از تعادل pH یا سطح TDS را روی صفحه نمایش خود ارائه می دهند. سایر دستگاه‌هایی هستند که در استخر نصب شده‌اند و به برنامه‌ای در گوشی هوشمند شما متصل می‌شوند. اینها می توانند اطلاعات دقیقی از سطوح استخر شما در طول روز به شما ارائه دهند. متأسفانه، برخی از تست‌های الکترونیکی و دیجیتالی دقت مشکوکی دارند و گزینه‌های گران‌تری برای تست استخر هستند.

عملکرد و مزایای نوار تست استخر

برای دستیابی به نتایج دقیق با نوارهای تست استخر:

  • نوار را برای مدت کوتاهی در آب استخر خود فرو کنید (2 ثانیه کافی است).
  • نوار را با پدهای رو به بالا بردارید (مطمئن شوید که آب اضافی را تکان ندهید).
  • نوار را به مدت 15 ثانیه ثابت نگه دارید.
  • نوار را با افسانه مقایسه کنید و رنگ ها را با مقادیر مربوطه آنها مطابقت دهید.
  • بر این اساس سطوح شیمیایی استخر خود را متعادل کنید.

نوارهای تست استخر ارزان هستند که یکی از بزرگترین مزایای آنهاست. قیمت پایین آنها نیز نشان دهنده کیفیت پایین خواندن نیست. آنها دارای مزیت ساده ترین افزوده نوع تست استخر هستند. تنها چیزی که نیاز دارید استخر، نوار و افشانه رنگی پشت بطری است که نوار وارد شده است.

با این حال، باید به خاطر داشته باشید که نوارهای تست استخر را خیلی سریعتر از مواد آزمایش مایع خود انجام می دهید. بررسی تاریخ انقضا روی نوارهای تست استخر نیز اهمیت زیادی دارد. اگر نوارهایی از تابستان گذشته باقی مانده است، قبل از فرو بردن آنها در استخر، مطمئن شوید که تاریخ مصرف آنها تمام نشده است.

اکثر نوارهای تست استخر نیز طیف وسیعی از گزینه های تست را ارائه می دهند. نوار تست کلاسیک 5 در 1 سطوح کلر، کلر/برم آزاد، تعادل pH، قلیائیت کل و سختی کل را بررسی می کند. نوارهای آزمایش 6 در 1 یک آزمایش اسید سیانوریک را به این لیست اضافه می کنند. مجموعه ای از نوارها در بازار وجود دارد که تست هایی با تمرکز محدودتر ارائه می دهند. اینها شامل نوارهای TDS، نوارهای فسفات، نوارهای نمک و نوارهای مسی هستند. برای حفظ یک استخر خوب، باید تمام این سطوح را مد نظر داشته باشید، گرچه این سطوح به آزمایش‌های نادرتر نیاز دارند.

نوارهای تست استخر خوانش دقیقی از شیمی استخر شما ارائه می‌کنند. در واقع، نوارهای تست استخر نسبت به کیت تست مایع روش قابل اعتمادتری برای آزمایش آب استخر شما هستند. نوارهای تست استخر خطر خطای انسانی را از بین می برد. هنگام افزودن معرف‌ها و اندازه‌گیری نمونه‌های آب و کیت‌های تست استخر، اگر مقدار نامناسبی از محلول در طول آزمایش به آب اضافه شود، دقت بسیار مهم است. در مقابل، نوارهای تست استخر نیازی به تکنیک ندارند و همان دقت اطلاعات را ارائه می دهند.

عملکرد و مزایای تست کیت استخر

کیت های تست استخر به طور قابل توجهی بیشتر از یک نوار ساده درگیر هستند. آزمایش پایه کلر، pH و قلیاییت در دو مرحله انجام می شود و به معرف های متعددی نیاز دارد.

برای آزمایش کلر و pH با کیت:

تا آرنج بازو را در استخر فرو ببرید و نمونه برداری کنید. این باید حدود 18 اینچ زیر سطح استخر باشد. شیمی آب سطح ممکن است بازتاب دقیقی از کل استخر نباشد. اطمینان حاصل کنید که آب از خط پر شدن مشخص شده در طرفین ویال ها عبور نمی کند. ویال کوچکتر کلر و ویال بزرگتر PH را آزمایش می کند. قطرات معرف نشانگر کلر OTO را به ویال کلر اضافه کنید. برخی از کیت ها از پودر برای آزمایش سطح کلر استفاده می کنند. قطرات تعیین شده از معرف فنل قرمز را به سمت pH اضافه کنید. بسیاری از کیت ها همچنین از شما می خواهند که یک قطره خنثی کننده کلر را به آزمایش pH اضافه کنید تا از تداخل کلر با نتایج pH جلوگیری شود.

درپوش ها را روی ویال ها قرار دهید و آب را به آرامی تکان دهید. با چند بار وارونه کردن کیت می توانید به این هدف برسید. یک تکان شدید می تواند حباب های هوا ایجاد کند و روی رنگ تأثیر بگذارد. هرگز از انگشتان یا دستان خود برای پوشاندن ویال ها استفاده نکنید. روغن ها و اسیدهای روی پوست شما می توانند PH را تغییر دهند. رنگ آب را با نمودار رنگ مطابقت دهید. هر چه آب زردتر باشد، سطح کلر آن بیشتر است. هر چه آب قرمزتر باشد، pH بالاتر است. اطمینان حاصل کنید که رنگ ها را با پس زمینه سفید هماهنگ می کنید تا از نتایج دقیق اطمینان حاصل کنید.

برای آزمایش قلیاییت کامل با کیت:

نمونه خود را از استخر جمع آوری کنید. به یاد داشته باشید، باید تا آرنج عمیق و به سمت وسط استخر باشد. مطمئن شوید که آب به خط قلیایی مناسب رسیده است. این خط معمولاً در نیمه پایین ویال pH یافت می شود. برخی از کیت های تست یک ویال جداگانه برای آزمایش قلیایی بودن در اختیار شما قرار می دهند. قطرات تعیین شده دو عامل نشانگر را اضافه کنید. با این کار آب به رنگ روشنی مانند سبز یا بنفش تبدیل می شود.

یک قطره معرف اسید سولفوریک اضافه کنید و آب را بچرخانید. به اضافه کردن یک قطره در یک زمان ادامه دهید و بعد از هر قطره بچرخانید. تعداد قطراتی را که طول می کشد تا آب به طور کامل تغییر رنگ دهد، بشمارید. با برخی از کیت ها، این منجر به آب شفاف می شود، کیت های دیگر این امر منجر به آب قرمز روشن می شود. شما می خواهید دستورالعمل های کیت را بررسی کنید تا بدانید به دنبال چه تغییر رنگی هستید.

تعداد قطراتی که برای تغییر رنگ آب لازم است را در 10 ضرب کنید. این مقدار قلیاییت کل را بر حسب ppm (قسمت در میلیون) به دست می دهد. به عنوان مثال، اگر 8 قطره طول کشید تا رنگ آب تغییر کند، کل قلیایی شما 80ppm است.

بسیاری از مردم بر این باورند که کیت های تست استخر نتایج دقیق تری نسبت به نوارهای تست استخر تولید می کنند. این لزوما درست نیست. کیت‌های تست استخر می‌توانند قرائت‌های اریب ایجاد کنند اگر آزمایش‌کننده به طور تصادفی یک قطره اضافی از یک معرف اضافه کند یا ویال را خیلی شدید تکان دهد. اگر با احتیاط انجام شود، نتایج کیت تست، خوانش های شفافی را روی آب استخر به شما نشان می دهد. تطبیق بصری آب رنگی با افسانه آسان تر از تکه های رنگی کوچک روی نوارهای تست است. با این حال، آزمایش با یک کیت زمان بسیار بیشتری را مصرف می کند و نیاز به تمرکز اختصاصی دارد.

کیت‌های تست استخر در ابتدا سرمایه‌گذاری گران‌تری هستند، اما معرف‌ها در طول تابستان بدون نیاز به جایگزینی دوام خواهند داشت. اگرچه معرف ها ماندگاری طولانی دارند، توصیه می شود در شروع هر فصل جدید استخر، معرف های جدید خریداری کنید. کیت های تست استخر که گزینه های آزمایش گسترده تری را ارائه می دهند، مانند سختی کل یا اسید سیانوریک، به طور قابل توجهی گران تر از نوارهایی با ظرفیت یکسان هستند. اگر ترجیح می دهید استخر خود را با یک کیت تست آزمایش کنید و با تمام مراحل مربوطه آشنا هستید، این یک راه موثر برای بررسی شیمی استخر شما است. اگر شما یک تازه کار تست استخر هستید، نوارهای تست استخر هستند

در پایان

محدوده توصیه شده برای کلر آزاد 2-3 پی پی ام، تعادل pH 7.4-7.6 ،pH، قلیاییت کل 80-120 ppm در یک استخر می باشد. بنابراین با انجام نحوه تست دقیق آب استخر، میتوانید آب استخر را متعادل کنید. فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *