دسته‌بندی نشده

نگهداری از فیلتر شنی برای استخر

نگهداری از فیلتر شنی برای استخر

نگهداری از فیلتر شنی استخر برای استخر، شرایط یک استخر ایده آل را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر بدرستی از فیلتر استخر خود مراقبت کنید، فیلترهای شنی سالیان سال استخر شما را تصفیه و آب را شفاف خواهند کرد. یک فیلتر شنی با نرخ بالا که به طور منظم شستشوی معکوس می‌شود می‌تواند سال‌ها بدون نیاز به شن و ماسه تازه کار کند.شن و ماسه با سرعت بالا آب تمیز را از طریق فرآیندی به نام فیلتر اسیون، فیلتر می کند، به این معنی که خاک به بستر ماسه نفوذ می کند و در فضاهای کوچک بین دانه های شن جذب می شود.

نگهداری از فیلتر شنی

شن و ماسه با سرعت بالا آب تمیز را از طریق فرآیندی به نام فیلتر اسیون، فیلتر می کند، به این معنی که خاک به بستر ماسه نفوذ می کند و در فضاهای کوچک بین دانه های شن جذب می شود. ایجاد شرایط نگهداری از فیلتر شنی ، باعث می شود تا استخر برای شنا مناسب باشد. در ادامه کارهایی را که باید برای نگهداری از فیلتر شنی انجام داد را بررشی می کنیم.

شست و شوی معکوس

شستشوی معکوس کلیدی است. چگونه متوجه می شوید که زمان شستشوی معکوس است؟ یک سرنخ واضح آب کدر است. هنگامی که استخر کدر می شود، فیلتر ممکن است کثیف باشد، گردش آب ممکن است ضعیف باشد یا ممکن است یک واکنش شیمیایی رخ داده باشد. با این حال، یک سرنخ به مراتب بهتر را می توان با فشار سنج (های) فیلتر پیدا کرد.

اگر سیستم دارای گیج‌های فشار ورودی و خروجی باشد، وقتی فیلتر تمیز است، فقط اختلاف فشار جزئی – شاید 3 psi – را مشاهده خواهید کرد. همانطور که بستر ماسه شروع به بارگیری با خاک می کند، این اختلاف شروع به افزایش خواهد کرد. در اکثر فیلترهای شنی با نرخ بالا، زمانی که اختلاف فشار به 18 تا 20 psi رسید، زمان شستشوی معکوس است.

اما اگر سیستم فقط یک گیج فشار ورودی دارد، زمانی که فشار 8 تا 10 psi نسبت به قرائت های اولیه پس از شستشوی معکوس افزایش یافت، باید شستشوی معکوس را انجام دهید. بهترین ایده این است که بلافاصله پس از شستشوی معکوس، گیج فشار را با یک مداد گریس علامت گذاری کنید – یا در حین نظارت بر چرخه های فیلتر، فشار جاری را روی یک صفحه مسیر ثبت کنید.

این چرخه فیلتر می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد، از بار سنگین حمام کننده و جلبک ها گرفته تا خاک و زباله های ناشی از باد. علاوه بر این، یک فیلتر شنی روی استخری که به تازگی گچ شده است، به سرعت با گرد و غبار گچ مسدود می شود، که اغلب در طول مراحل راه اندازی از گچ جدید رسوب می کند.

این ذرات ریز گچ می تواند به راحتی بستر ماسه را مسدود کند و طول چرخه های اولیه را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع، هنگام شروع یک فیلتر شنی روی یک استخر تازه، ممکن است لازم باشد یک شستشوی معکوس طولانی مدت دو تا سه برابر مدت معمول انجام شود تا بستر شنی از گرد و غبار مزاحم خلاص شود.

چگونه عمل بکواش را انجام دهیم؟

شستشوی معکوس یک موضوع ساده برای معکوس کردن جریان از طریق فیلتر با فرستادن آب از طریق زیر زهکشی یا جانبی و هدایت آب خروجی به سمت هدر است. روش کار ساده است: پمپ را خاموش کنید تا به لوله کشی یا شیرآلات آسیبی نرسد، سپس شیر کنترل را به حالت شستشوی معکوس بچرخانید و سیستم را دوباره راه اندازی کنید.

با توجه به سرعت جریان معمولی 15 تا 20 گرم در دقیقه در هر فوت مربع از سطح فیلتر، اکثر سازندگان شستشوی معکوس را برای دو یا سه دقیقه توصیه می کنند. مثل همیشه، ایده خوبی است که برای روش های خاص شستشوی معکوس به دفترچه های خدمات سازنده مراجعه کنید. پس از شستشوی معکوس، در حالی که پمپ خاموش است، اگر شیر چند پورت دارید، شیر را روی تنظیمات “Rinse” قرار دهید. پمپ را روشن کنید و تقریباً 30 تا 60 ثانیه کار کنید. این اطمینان می دهد که تمام آب کثیف ناشی از شستشوی معکوس از فیلتر خارج شده و هدر می رود و از بازگشت احتمالی آن به استخر جلوگیری می کند. پمپ را متوقف کنید، شیر را روی «فیلتر» قرار دهید و پمپ را برای فیلتر کردن معمولی روشن کنید.

تعویض شن و ماسه

نگهداری از فیلتر شنی برای استخر مراحل مختلفی دارد که ، شارژ صحیح شن و ماسه از ضروریات است. برای اسن کار بهتر است این نکات را مد نظر قرار دهید :

ابتدا ماسه ای با اندازه مناسب تهیه کنید. اکثر فیلترها از شن و ماسه ای با قطر 45/0 تا 55/0 میلی متر استفاده می کنند که معمولاً به آن «شن سیلیس درجه 20 استخر» نیز گفته می شود. (توجه: برخی از فیلترها نیز از سنگریزه در بستر فیلتر استفاده می کنند. برای مشخصات شن مناسب با سازنده مشورت کنید.)

برای دور نگه داشتن شن و ماسه از سیستم گردش خون، لوله کشی ها یا لوله های ایستاده را که به صورت عمودی در معرض دید قرار دارند را با کلاه های محافظ مانند قوطی های قهوه یا سوپ بپوشانید. در برخی مدل‌ها، قبل از افزودن ماسه، باید مجموعه جانبی را در مخزن قرار دهید. به این ترتیب، هنگامی که شیر گنبد فیلتر دوباره سرهم می‌شود، لوله‌کشی داخلی به‌درستی جای می‌گیرد.

درست قبل از افزودن ماسه، برخی از تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که کف مخزن را با چند اینچ آب پر کنید تا شن و ماسه را در حین ریختن بالشتک کنید. همچنین، قبل از اضافه کردن ماسه سیلیس شماره 20، مجموعه جانبی را با شن نخودی بپوشانید تا از آسیب جلوگیری شود.

ماسه را به آرامی از بالای مخزن فیلتر بریزید. یک قانون خوب این است که 10 تا 12 اینچ از تخته آزاد باقی بماند – یعنی فضای بین بالای بستر شنی و پایین مجموعه پخش کننده. تخته آزاد مناسب از ریزش شن و ماسه در هنگام شستشوی معکوس جلوگیری می کند و فیلتر را قادر می سازد تا به طور موثر کار کند.

دفترچه راهنمای سرویس و نصب نکاتی را برای کمک به شارژ فیلتر ارائه می دهد. به عنوان مثال، برخی توصیه می‌کنند که پایه عمودی را پایین نگه دارید تا با اضافه شدن ماسه از جای خود خارج نشود. درپوش های محافظ را بردارید و شیر یا گنبد بالایی مخزن فیلتر را تعویض کنید. برخی از مجموعه ها در بالای مخزن رزوه می شوند. بقیه توسط یک مجموعه گیره ایمن می شوند. همه مجموعه ها از حلقه های O برای ایجاد یک مهر و موم خوب استفاده می کنند. روان کننده O-ring مناسب به اطمینان از مهر و موم کمک می کند.

بررسی شیر فیلتر شنی

از مراحل نگهداری از فیلتر شنی استخر ، بررسی شیر فیلتر می باشد. فیلترهای شنی از یکی از دو نوع شیر استفاده می کنند: یک شیر چند پورت (که می تواند در بالا یا کنار نصب شود) یا یک شیر کشویی نصب شده جانبی (گاهی اوقات به عنوان شیر فشاری شناخته می شود). یک مدل جانبی کاملاً دو کاره است. شیر دو کاره، فقط حالت های فیلتر و شستشوی معکوس. نوع دریچه مورد استفاده اغلب به تفاوت های منطقه ای بستگی دارد. اما شیرهای چند حالته دارای عملکرد های مختلفی است که عبارتند از :

  • حالت فیلتر: این حالتی است که فیلتر در بیشتر مواقع روی آن تنظیم می شود. برای فیلتر کردن آب است در این حالت، شیر آب را به بالای فیلتر هدایت می کند، جایی که ماسه را فشرده و صاف می کند. هنگامی که آب به قسمت های جانبی پایین، خارج از فیلتر و برگشت به استخر راه پیدا می کند، آلودگی ها حذف می شوند.
  • حالت شستشوی معکوس: حالت شستشوی معکوس: این حالتی است که هنگام تمیز کردن فیلتر و محیط آن به آن روی می آورید. می‌دانید که وقتی گیج فشار 8 تا 10 psi بالاتر از مقداری که معمولاً هنگام تمیز بودن فیلتر می‌خواند، زمان شستشوی معکوس است. در این حالت، شیر آب را هدایت می کند تا از قسمت های جانبی پایین خارج شود و جریان را از مخزن معکوس می کند. این باعث می شود که شن و ماسه جدا شده و حدود 7 اینچ بالاتر از موقعیت طبیعی خود بلند شود و در عین حال زباله های به دام افتاده را در آب رها کرده و به آن اجازه می دهد از فیلتر خارج شده و از خط زباله خارج شود.
  • حالت شستشو: آب توسط سوپاپ به بالای مخزن هدایت می شود، درست مانند حالت فیلتر. شن و ماسه دوباره در جای خود قرار می گیرد در حالی که همچنان آب را از خط زباله می فرستد، در نتیجه احتمال برگشت ذرات به استخر زمانی که شیر پس از شستشوی معکوس به موقعیت فیلتر برمی گردد کاهش می یابد.
  • چرخش مجدد: آب فقط از طریق شیر هدایت می شود، نه فیلتر. این موقعیتی است که می‌توانید هنگام تمیز کردن استخرها و درمان‌های شیمیایی خاص، زمانی که نمی‌خواهید آب شن و ماسه را آلوده کند، از آن استفاده کنید.
  • حالت زباله: این موقعیت فیلتر را دور می زند و تمام آب را از خط زباله به بیرون می فرستد – یک محیط عالی برای جاروبرقی استخرها پس از درمان جلبک و افزودن شن و ماسه جدید یا راه اندازی فیلتر.

نکاتی که برای استفاده از شیر فیلتر استخر مهم است؟

اکنون که در مورد عملکردهایی که حالت‌های سوپاپ انجام می‌دهند روشن شدیم، در اینجا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به عملکرد روان فیلترهای شنی دنبال کنید:

  • از فشار فیلتر هنگام تمیز بودن آن آگاه باشید. فشار سنج را تماشا کنید. هنگامی که افزایش 5 psi را مشاهده کردید، احتمالاً 10 psi در برخی فیلترها افزایش می یابد.
  • شستشوی معکوس به اندازه کافی برای انجام درست کار انجام شود. صبر کنید تا آب شفاف از خط زباله خارج شود یا در شیشه دید در کنار دریچه شفاف شود. شستشوی معکوس می تواند 50 تا 300 گالن آب مصرف کند، پس توجه کنید. علاوه بر این، از کدهای محلی در مورد دفع آب استخر آگاه باشید. بسیاری از جوامع چنین رویه‌هایی را غیرقانونی می‌دانند و ممکن است با جریمه‌ای سنگین مواجه شوید. روش های پذیرفته شده در شهر خود را با مقامات محلی خود بررسی کنید.
  • حرکت دسته سوپاپ در حین کارکرد پمپ نباید اتفاق بیفتد. هرگز دسته مولتی سوپاپ را در حالی که پمپ آب را از آن عبور می دهد حرکت ندهید. به شیر و احتمالاً تجهیزات دیگر آسیب می رساند. هنگام چرخاندن دسته سوپاپ به طور کامل فشار دهید تا از آسیب دیدن واشر صندلی سوپاپ جلوگیری شود.
  • از شستشوی معکوس بیش از حد خودداری کنید. یکی از ویژگی های این فیلتر این است که در اواسط چرخه به بهترین شکل عمل می کند. از آنجایی که ذرات را در بستر شن جمع می کند، زباله های جمع شده در ماسه در واقع به عملکرد موثرتر فیلتر کمک می کند. شستشوی معکوس بیش از حد باعث کاهش کارایی فیلتر می شود.
  • از جارو کشیدن استخر با فیلتر در حالت شستشوی معکوس خودداری کنید. می توانید قسمت های جانبی پایین فیلتر را با گرد و غبار از سطح استخر جدید وصل کنید. این جریان را به فیلتر محدود می کند و در نتیجه عملکرد ناکارآمد دارد. تمام شن و ماسه باید برداشته شود تا انسداد قسمت های جانبی باز شود.
  • در حین تعویض ماسه از قسمت های جانبی محافظت کنید (معمولاً از سیلیس شماره 20 استفاده می شود). مخزن را با حدود یک فوت آب پر کنید تا از قسمت های جانبی محافظت شود و دیفیوزر فوقانی یا لوله پشته را بپوشانید تا شن و ماسه داخل آن نرود.
  • مخزن را با ماسه تا نیمه پر کنید و آن را صاف نگه دارید. مدل ها ممکن است متفاوت باشند، اما قانون کلی 12 اینچ از بالای بستر شنی تا پایین شیر یا پخش کننده بالایی است.
  • فیلتر را در چرخه شستشو به مدت 1 تا 3 دقیقه پس از راه اندازی فیلتر جدید یا پس از تعویض شن و ماسه در فیلتر موجود شروع کنید. برخی از ذرات کوچک و ناخالصی ها ممکن است همچنان به استخر برگردند. اگر این اتفاق افتاد، همیشه زباله‌ها را با جاروبرقی بکشید تا هدر بروند یا ممکن است به بازگرداندن آنها به استخر ادامه دهید.

در پایان

نگهداری از فیلتر شنی استخر، هم طول عمر فیلتر را افزایش مس دهد و هم باعث می شود تا آب استخر شما کدر نباشد و از شنا در آب استخر لذت خواهید برد.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها می باشد.  در پول آب تجهیز، ما درک می کنیم، تهیه و خرید انواع محصولات و لوازم استخر مناسب برای نیازهای خاص شما تا چه اندازه مهم می باشد. به همین دلیل است که ما طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *