مقالات

چرا پمپ استخر من زود خراب می شود؟

دلایل خرابی پمپ استخر

چرا پمپ استخر من زود خراب می شود؟ در این مقاله قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا دلایل خرابی پمپ استخر خود را بدانید و انها را برطرف کنید. بنابراین اولین سوالی که مطرح می شود این است که “پمپ استخر چقدر باید دوام بیاورد؟” و پاسخ صحیح به این امر به عوامل زیادی بستگی دارد. آیا پمپ استخر باید 24 ساعت در 7 روز هفته و در 365 روز سال به طور مداوم کار کند؟ مسلما اکثر صاحبان استخرها فقط برای بخشی از روز پمپ خود را بکار می اندازند، و علاوه بر این، بیشتر استخرها حتی 12 ماه در سال باز نیستند.

همچنین شایان ذکر است، پمپ استخری که در یک منطقه آب و هوای معتدل کار می‌کند، به اندازه پمپ استخری که در جاهای گرم واقع شده است، را تجربه نخواهد کرد. بنابراین برای دریافت پاسخ دقیق در مورد مدت زمانی که می توانید انتظار داشته باشید که یک موتور پمپ استخر دوام بیاورد بستگی زیادی به محل زندگی شما، چند ماه در سال کارکرد استخر شما و نوع شرایط محیطی که پمپ باید تحمل کند، دارد.

دلایل خرابی پمپ استخر

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند یک موتور را از کار بیاندازد، و در اکثریت قریب به اتفاق موارد معمولاً یک چیز منحصر به فرد نیست، بلکه بیشتر یک سری عوامل ترکیبی است که با هم جمع می شوند و محیطی را ایجاد می کنند که با پایداری همخوانی ندارد و از دلایل خرابی پمپ استخر می باشد. اگر موتور الکتریکی پمپ استخر شما خراب شده است، به احتمال زیاد یک یا چند مورد از این عوامل وجود دارد که باعث خرابی شده است. در ادانه این عوامل را بررسی می کنیم.

عیوب پمپ

در حالی که ممکن است مشکلی در نصب وجود داشته باشد، همچنین ممکن است که پمپ نوعی نقص داشته باشد که باعث شده خرابی اتفاق بیفتد. این چیزها اتفاق می‌افتند، اگرچه در مقایسه با میانگین ملی به ندرت اتفاق می‌افتند، اما از دلایل خرابی پمپ استخر می باشند. پمپ های استخری که امروزه ساخته می شوند در مقایسه با پمپ های دهه 60، 70 و 80 بسیار ارزان و اغلب با قطعات با کیفیت پایین انجام می شوند. گاهی اوقات هنوز هم می توانید یک پمپ برنزی باستانی را پیدا کنید که 50 سال از عمر مفید خود می گذرد.

گرم شدن پمپ استخر

با فرض اینکه هیچ مشکلی در پمپ وجود نداشته باشد، اگر پمپ اجازه داشته باشد حتی برای یک بار خشک شود یا با سبد صافی پر از آب کار کند، ممکن است بیش از حد گرم شده باشد و مهر و موم اصلی ممکن است کمی مخدوش شده باشد. پمپ همچنان احتمالاً راه اندازی می شود و به طور عادی کار می کند، اما اگر به داخل موتور الکتریکی کشیده نشود، منجر به افزایش اصطکاک مکانیکی، آسیب حرارتی، سیم‌پیچ‌های ذوب شده، افزایش آمپراژ و در نهایت از دست رفتن گرمای بیش از حد در کاهش راندمان می‌شود. ممکن است پمپ نشتی طولانی مدت داشته باشد که تا زمانی که یاتاقان های موتور دچار خوردگی شدند به راحتی مورد توجه قرار نگرفت باشد. وقتی مهر و موم اصلی شروع به نشت می کند (پایین، نقطه مرده) معمولاً جریان آب نیست. پمپ های استخر تک سرعته سنتی از حرکت هوای محیط از طریق آنها برای خنک نگه داشتن استفاده می کنند. اگر آب کلردار همراه با این هوا وارد شود، می‌تواند از دلایل خرابی پمپ استخر باشد.

ذخیره کلر در نزدیکی پمپ

از آنجایی که ما در مورد آسیب هایی صحبت می کنیم که مواد شیمیایی مانند کلر می توانند به موتورهای الکتریکی وارد کنند، آیا پمپ شما در داخل یک اتاق بسته مانند یک سوله قرار دارد؟ آیا کلر استخر شما (مایع یا سطل) در همان اتاق ذخیره می شود؟ ممکن است فکر کنید که فقط به دلیل داشتن درپوش روی محصولات کلر خود نباید مشکلی برای پمپ شما ایجاد کنند، اما در اشتباه هستید. گاز کلر، حتی در مقادیر کم، می تواند تا حد زیادی خوردگی روی سطوح فلزی نزدیک را تسریع کند.

مقاومت در برابر جریان

وقتی فیلتر استخر کثیف‌تر و کثیف‌تر می‌شود، فشار دادن آب از طریق سیستم برای پمپ سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. فشاری که سیستم شما با آن کار می کند چقدر است؟ هر چند وقت یکبار کارتریج های فیلتر تمیز می شوند یا فیلتر شنی شستشوی معکوس می شوند؟ هر کاری که می توانید برای کاهش محدودیت های جریان انجام دهید به وضعیت شما کمک می کند، اما هر روز بیشتر سعی کنید فعال باشید تا فشار سیستم خود را تا جایی که می توانید پایین نگه دارید. برخی از مواد شیمیایی استخر می‌توانند محدودیت‌های مشابهی را در فیلترهای کارتریج مانند فلوکولانت ایجاد کنند. همچنین می توان جریان را با جهت گیری شیر محدود کرد، اما معمولاً با انتخاب ضعیف اتصالات لوله کشی زمانی که سیستم در ابتدا نصب می شود. در بسیاری از موارد، هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه چرا یک پمپ استخر زود خراب می شود، ارائه نمی شود، اما همین سیستم های استخر معمولاً همان هایی هستند که با بدترین محدودیت های جریان وارد می شوند. هر اتصال به انرژی از دست رفته در حرکت آب از طریق لوله ها می افزاید. آب با حرکت سریع باعث اصطکاک بیشتر و تلاطم بیشتر در آب می شود که به تلفات راندمان می افزاید.

عدم اتصال پمپ

یکی از رایج ترین کمبودهایی که تاسیسات تجهیزات استخر به اشتراک می گذارند، عدم اتصال به تجهیزات است. این سردرگمی از شباهت “زمین” و “پیوند” ناشی می شود، به طوری که تکنسین معمولی (و برقکار) معمولاً نمی توانند تفاوت را توضیح دهند. این باعث می شود که بسیاری از نصاب ها اشتباه کنند. این باور که سیم زمینی که همراه با سیم داغ و خنثی است تمام چیزی است که یک پمپ نیاز دارد. در واقع، پمپ همچنین به یک سیم اتصال هم پتانسیل متصل به بدنه دستگاه نیاز دارد. می تواند ولتاژ پتانسیل کمی متفاوت از سایر اجزای فلزی داشته باشد و طبق تئوری الکتریکی، این منجر به انتقال جریان بین دو فلز می شود. چگونه این اتفاق می افتد؟ خود آب هادی بین این قطعات مختلف فلز است. خود آب خالص در واقع جریان الکتریسیته را هدایت نمی کند، اما ناخالصی های موجود در آب، مانند نمک، رسانای الکتریسیته هستند. عدم اتصال بدنه پمپ، یا هر تجهیزات دیگری که حاوی فلز است، می تواند منجر به تبدیل آند در یک جفت گالوانیکی شود. این امر باعث می شود که سرعت آسیب به اجزای فلزی در اثر خوردگی تسریع شود، بنابراین اگر پمپ شما چسبانده نشده باشد، ممکن است قطعات فلزی داخلی زودتر از موعد کهنه شده باشند.

مشکلات تامین برق

اگر موتورها همیشه خارج از ولتاژ مشخص کار کنند، به طور خاص مستعد خرابی خواهند بود. به عنوان مثال، پمپ شما احتمالاً دارای ولتاژ 108 تا 128 ولت یا چیزی مشابه است. آن را به صورت الکتریکی از پمپ جدا کنید و ولتاژ را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که ولتاژ خطی را دارید که انتظار دارید ببینید. هادی های طولانی مدت، گرم شدن بیش از حد، هادی های آسیب دیده (مثل جویدن موش، هادی های کم اندازه و اتصالات شل همگی می توانند باعث افت ولتاژ شوند. اگر زودتر از زمانی که باید خرابی تجهیزات را تجربه کردید، بررسی سیستم الکتریکی خود ایده خوبی خواهد بود. متأسفانه تشخیص مشکلات الکتریکی نیز می تواند دشوار باشد. هادی ها (سیم ها) وقتی تحت بار هستند گرم می شوند و وقتی گرم هستند می توانند مقاومت را تا بی نهایت افزایش دهند (نزدیک شدن به مدار باز). هرچه پمپ مدت طولانی تری کار کند، هادی های خراب تحت همان بار و تنظیمات RPM جریان بیشتری می کشند، جایی که این عدد باید در یک مدار الکتریکی بدون نقص نسبتاً ثابت بماند.

کمبود جریان هوا

گرمای بیش از حد تجهیزات استخر برای نصب در فضای باز ساخته شده است. اما در برخی مکان‌ها هوا خیلی گرم می‌شود که پمپ شما در زیر نور خورشید قرار بگیرد. به همین دلیل است که محصولاتی مانند روکش های پمپ استخر وجود دارند. در مناطقی که خورشید پمپ شما را حس می کند، باید اقدامات لازم را برای محافظت از آن انجام دهید. همیشه ایده خوبی است که از پمپ خود نه تنها در برابر نور خورشید، بلکه به طور کلی گرما محافظت کنید. یکی از راه هایی که پمپ می تواند بیش از حد گرم شود، در واقع قرار گرفتن در یک اتاق بسته یا سوله است، حتی اگر دریچه های هوای باز در اتاق وجود داشته باشد. ممکن است به راحتی پمپ بیش از حد گرم شود و برخی از سیم‌پیچ‌ها به هم متصل شوند و از آن روز به بعد هر بار که یک روز واقعاً گرم و نه بادی می‌وزید، پمپ کمی بدتر می‌شود و جریان بیشتر و بیشتری می‌کشد. برای حل این مشکل به عنوان یک نگرانی بالقوه، می‌توانید یک سیستم تهویه فعال را روی یک کنتاکتور نصب کنید تا هر زمانی که پمپ کار می‌کند، یک فن هواکش روشن شود. گرما موتورهای الکتریکی را از بین می برد و هر زمان که یک موتور زود از کار بیفتد، باید در نظر بگیرید که گرما احتمالاً یکی از دلایل مشکل بوده است.

نشت لوله‌کشی

یک پمپ استخر به گونه ای ساخته شده است که به صورت خودکار آماده می شود و می تواند هوا را از سیستم لوله کشی با عبور دادن آن از تمام مسیر برگشت به سمت استخر تخلیه کند. اما اگر پمپ شما دائماً هوا را می کشد، نسبت به پمپ نصب شده روی یک سیستم کاملاً بسته، باید سخت تر کار کند و تلاطم بیشتری در آب تجربه کند. همچنین، چرخه پرایمینگ سخت ترین قسمت برای پمپ های استخر است. اگر به پمپ خود آب اضافه کنید و آن را راه اندازی کنید، تقریباً فوراً باید پرایم شود. اگر پمپ شما نیاز به مبارزه با جاذبه و نشتی لوله کشی دارد و هر بار که پمپ خود را روشن می کنید چند دقیقه طول می کشد تا پرایم شود، انتظار دارم این پمپ خیلی زودتر از پمپ نصب شده روی یک پمپ بدون نشتی یا بهتر فرسوده شود. با این حال، یک سیستم غرقاب که در آن پمپ در زیر سطح آب در استخر قرار دارد.

در نتیجه

دلایل خرابی پمپ استخر، در بالا اشاره شد و شما هر قدمی که می توانید برای بهبود شرایط عملکردی که پمپ شما در آن کار می کند بردارید، این احتمال را افزایش می دهد که عمر پمپ خود را افزایش دهید. به طور کلی در مورد اجزای مختلف استخر شما، و چگونگی طولانی ترین کردن عمر تجهیزات و لوازم خود می توانید با فروشگاه اینترنتی تجهیزات استخر پولاب تجهیز ، عرضه کننده تجهیزات استخر ، سونا و جکوزی در انواع برندها و قیمت ها تماس بگیرید و طیف گسترده ای از تجهیزات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *