مقالات

چرا کلر استخر مهم است؟

چرا کلر استخر مهم است؟

چرا کلر استخر مهم است؟ کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده اصلی در استخرهای شنا استفاده می شود. باکتری ها می توانند در آب استخر به دلیل فقدان ضد عفونی کننده یا گردش آب ضعیف رشد کنند. باکتری ها از هر گونه آلاینده آلی موجود در آب تغذیه می کنند. همانطور که آنها آلاینده های آلی را می خورند، فسفات ها به عنوان یک محصول جانبی زباله باقی می مانند. سپس جلبک ها از فسفات ها به عنوان منبع غذایی عالی برای رشد در استخر استفاده می کنند. سطوح مناسب کلر استخر، می تواند مانع نفوذ باکتری ها و جلبک ها به استخر شما شود.

کلر استخر چه کاری انجام می دهد؟

هنگامی که کلر زباله های آلی استخر را حذف می کند، گازهایی تولید می کند که بوی کلر قوی ایجاد می کند، اما این در واقع نشانه آن بود که سطح کلرامین از سطح کلر آزاد شما بالاتر است و قدرت ضدعفونی کننده کلر در استخر به خطر افتاده است. وقتی استخر به درستی کلر می شود، بوی کلر را حس نمی کنید. با این حال، اگر کلر خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، ممکن است در چشم، گوش و بینی شناگر تحریک شود.

کلرزن استخر، کلر را به طور مناسب به استخر اضافه می کند. جلبک ها می توانند خیلی سریع رشد کنند، بنابراین مقدارمناسب کلر با کیفیت خوب، برای استفاده پس از باران شدید یا مهمانی استخر در خانه می تواند نگهداری شود. افزودن ضدعفونی‌کننده اضافی برای کمک به کلر می‌تواند چرخه جلبک را قبل از اینکه فرصتی برای شروع پیدا کند، شکسته است.

انواع کلر استخر

کلر بهترین دفاع در برابر چرخه رشد باکتری ها و جلبک های استخر شما است. سطح ایده آل را در 2 تا 3 پی پی ام نگه دارید و یک عامل ضدعفونی کننده و باکتری بسیار موثر برای شما کار می کند. با این حال، آیا همه کلرها یکسان هستند؟ پاسخ منفی است! انواع مختلف محصولات کلر حاوی غلظت های متفاوتی از کلر هستند. یکی از بزرگترین چالش ها برای صاحب استخر جدید، تعیین نوع کلری است که باید استفاده شود و زمان استفاده از آن. در بیشتر موارد، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع کلر استفاده شود و چه چیزی برای استخر شما بهترین کار را دارد به ترجیح شخصی بستگی دارد.

کلر مایع

کلر مایع رایج ترین و در دسترس ترین نوع کلر برای متعادل کردن سطوح شیمیایی استخر است. همچنین یکی از ارزان ترین و آسان ترین راه حل های موجود در بازار است. کلر مایع سریع عمل می کند و به طور موثر pH را بالا می برد و استخر شما را متعادل می کند. فقط مقداری از مایع را در جلوی جت های استخر خود بریزید و اجازه دهید در سراسر استخر گردش کند. با این حال، همیشه سطح pH استخر را بررسی کنید زیرا کلر مایع می تواند باعث افزایش pH شود. برای افزایش سطح کلر استخر به میزان 1ppm در هر 10000 لیتر، باید 162 میلی لیتر سفید کننده اضافه کنید.

قرص کلر

اگر به دنبال متعادل کردن استخر خود هستید، یکی دیگر از راه‌های راحت برای انجام آن استفاده از قرص‌های کلر است. این قرص ها مانند قرص های کاسه توالت عمل می کنند که با حل شدن یک ماده پاک کننده شیمیایی آزاد می کنند. قرص های کلر برای کسانی که خواهان یک محلول بهداشتی با قابلیت نگهداری آسان هستند ایده آل هستند، زیرا معمولاً حاوی حدود 90 درصد کلر هستند تا به تعادل مواد شیمیایی استخر شما کمک کنند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که قرص های کلر برای انجام شوک استخر، که برای از بین بردن باکتری های اصلی ضروری است، بی تاثیر هستند. با توجه به روش تحویل آهسته، بهتر است از قرص های کلر پس از تکمیل شوک اولیه استفاده شود.

چرا کلر استخر مهم است؟

کلسیم-هیپوکلریت

کلسیم-هیپوکلریت که معمولاً به عنوان Cal-Hypo شناخته می شود، یک محلول ضدعفونی کننده استخر است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، ماندگاری طولانی دارد و در استخرهای آب شیرین به طور بهینه عمل می کند. Cal-Hypo به شکل دانه بندی شده است که اختلاط و استفاده را آسان تر از اندازه گیری کلر مایع می کند. پس از استفاده، چند ساعت یا چند روز طول می کشد تا کار خود را انجام دهد و ظرفیت ضدعفونی قابل توجهی را فراهم کند. با این حال، استخرهایی با سطح pH بالا یا آب سخت ممکن است با استفاده از Cal-Hypo تجمع کلسیم اضافی را تجربه کنند. همچنین مهم است که بدانید مارک های مختلف Cal-Hypo غلظت های متفاوتی دارند. بنابراین، قبل از مصرف استخر، غلظت آن را بررسی کنید.

تری کلر

تری کلرو ایزوسیانوریک اسید که معمولاً با نام تری کلر شناخته می شود، یک ضدعفونی کننده پرکاربرد برای استخرهای شنا است. حاوی 90 درصد کلر فعال است و شوک پودری آن می تواند تا یک هفته دوام بیاورد که به طور قابل توجهی نیاز به نگهداری را کاهش می دهد. برای افزایش سطح کلر در استخر 10000 لیتری به میزان 1ppm، تنها به 11 گرم تری کلر نیاز دارید.

تری کلر به صورت قرص یا گرانول در سطل موجود است. این ماده شیمیایی به دلیل اثربخشی آن در جلوگیری از رشد جلبک ها شناخته شده است و قوی ترین گزینه برای درمان شوک استخر است. با این حال، قرص های تری کلر معمولاً گران تر از کلر مایع یا Cal-Hypo هستند. از معایب استفاده زیاد از تری کلور این است که باعث ایجاد لکه بر روی آستر استخر می شود و ممکن است تغییرات قابل توجهی در سطح pH ایجاد کند.

دی کلر

Dichloro-s-triazinetrione، همچنین به عنوان Dichlor شناخته می شود، یکی دیگر از ضدعفونی کننده های معمول استخر است. اگرچه به اندازه تری کلر قوی نیست و به اندازه کلر مایع مقرون به صرفه نیست، اما ماندگاری طولانی دارد و می تواند به طور موثر سطح pH را حفظ کند. دی کلر به شکل گرانول یا قرص و دارای سطح pH خنثی است. به سرعت حل می شود، استخر را برای مدت طولانی درمان می کند و در صورت استفاده صحیح، تأثیر قابل توجهی بر سطح pH آن ندارد. با این حال، Dichlor ممکن است مشکلاتی در pروغن هایی که برای حفظ سطوح CYA کافی تلاش می کنند.

به دلیل محتوای کلر کمتر، حدود 80 درصد و وجود تثبیت کننده بیشتر، دیکلر ممکن است گرانتر از قرص های تری کلر باشد. برای افزایش سطح کلر استخر به میزان 1ppm در هر 10000 لیتر، باید 18 گرم به آن اضافه کنید. برای دارندگان استخر که به دنبال ضدعفونی کننده با کیفیت بالا با حداقل اثر pH هستند عالی است.

لیتیوم-هایپو

Lithium-Hypo گران ترین موجود در بازار است، اما ارزش تبلیغات را دارد! Lithium-Hypo بسیار محلول است، سطح pH استخر شما را افزایش نمی دهد، کلسیم ندارد و اساسا نسخه قوی تری از کلر استاندارد است. با وجود هزینه بالایی که بسیاری را دلسرد می کند، این یکی از بهترین ضدعفونی کننده ها برای استفاده است، به ویژه برای افراد حساس به کلر. برای افزایش سطح کلر در استخر 10000 لیتری به میزان 1ppm، باید 28 گرم لیتیوم هیپو اضافه کنید.

چه مقدار کلر باید به استخر اضافه کرد؟

همیشه قبل از افزودن کلر به استخر، آب را آزمایش کنید زیرا عوامل زیادی می توانند بر سطح کلر آب استخر شما تأثیر بگذارند. استخر به چه مقدار کلر نیاز دارد؟ در حالت ایده آل، سطح کلر در استخر باید بین 1 پی پی ام تا 3 پی پی ام باشد. ما در پولاب تجهیز، توصیه می‌کنیم آن را در محدوده 2 تا 3 پی‌پی‌ام نگه دارید تا کلر استخر زمان کافی برای ضدعفونی آن را داشته باشد، قبل از اینکه توسط آفتاب تخلیه شود.

چگونه کلر را به استخر خود اضافه کنم؟

استفاده از کلر مایع آسان است، فقط آن را در نزدیکی اسکیمر استخر بریزید و اجازه دهید گردش کند. با این حال، با شکل دانه ای کلر، باید یک سطل آب استخر تهیه کنید، کلر را در آن حل کنید و سپس آن را به درستی در سراسر استخر خود پخش کنید.

چگونه کلر را بی خطر اضافه کنیم

  • همیشه دستورالعمل های سازنده را بخوانید و دنبال کنید.
  • مواد شیمیایی را در مکانی خنک، خشک و سایه نگهداری کنید.
  • هرگز انواع مختلف کلر را مخلوط نکنید – هر کدام را جداگانه به استخر اضافه کنید.
  • هرگز مواد شیمیایی را با هم مخلوط نکنید – هر کدام را جداگانه به استخر اضافه کنید.
  • از تنفس دود یا بخارات خودداری کنید.
  • مطمئن شوید که مواد شیمیایی استخر برای کودکان غیر قابل دسترس است.

کلید یک استخر ایمن و درخشان

همانطور که با استخر آشنا می شوید، اهمیت کلر در حفظ آب تمیز و سالم را درک خواهید کرد. این به شما کمک می کند به هدف خود یعنی شنا در یک استخر شفاف و درخشان برسید. برای به حداکثر رساندن کارایی و صرفه جویی در مواد شیمیایی، اضافه کردن کلر را برای درمان شوک پس از تاریکی در نظر بگیرید، زیرا نور خورشید می تواند اثربخشی کلر را در طول روز کاهش دهد. حفظ سطوح مناسب کلر نه تنها یک تجربه شنای ایمن و لذت بخش را تضمین می کند، بلکه طول عمر استخر شما را نیز افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *